vrijdag 6 april 2012

Onverwachte luchtaanval

In gedachten zat ik in de woonkamer in de richting van de achtertuin te kijken.
Plotseling vloog er van alles door de tuin. 
Was het bloesem, voort geblazen door de wind?
Onmogelijk, het waaide nauwelijks en er staan in de buurt geen bomen in bloei.
Veren?
"Kees, kom gauw kijken, een roofvogel heeft iets gevangen".
Op de deurmat van de keukendeur zat een roofvogel.
Gauw mijn camera gepakt en door het glas een foto gemaakt.
De prooi was geheel afgeschermd.
Toen de vogel opkeek bleek het een sperwer te zijn die een tortelduif had geslagen.
Wat nu?
De natuur zijn gang laten gaan?
Proberen de duif te redden?
Naar buiten gaan zou kunnen betekenen dat de sperwer er met zijn prooi vandoor zou gaan.
Ik ben toch maar naar buiten gegaan, waarna de sperwer met zijn prooi verder de tuin in vloog.
Achterin de tuin ging hij weer op de grond zitten.
In de bomen en op de daken rondom ons huis zaten een heleboel kauwtjes kabaal te maken.
Met zijn snavel begon de sperwer op de tortel in te hakken.
Ik kwam al foto's makend steeds dichterbij. 
Op een gegeven moment vond de sperwer het te bedreigend worden en vloog weg , zonder de tortel.

Omdat de tortel weliswaar gewond was maar nog voldoende tekenen van leven vertoonde werd besloten de dierenambulance te bellen. De duif werd in een doos in de schuur gezet.

Tot mijn verbazing kwam de sperwer weer terug, duidelijk op zoek naar zijn prooi.
Eerst landde hij op de plaats waar hij de duif had achtergelaten, daarna vloog hij een boom in.
Vervolgens vloog hij naar de waterbak in de tuin:
 Hij keek naar rechts,
 en naar links, duidelijk zoekend.
Toen hij zag dat zijn prooi weg was gaf hij het op en vloog weg, achtervolgd door een horde kauwtjes.

De tortel was aanvankelijk heel stil, waarschijnlijk in shock. Na een tijdje keek ze wat rond en wapperde een keer met haar vleugels. Zo te zien had ze alleen een flinke wond op haar achterlijf .
De dierenambulance heeft haar opgehaald en wie weet redt ze het.

Het is wel spectaculair als je dit in je eigen achtertuin meemaakt.

6 opmerkingen:

  1. What a magic experience you had. You probably will never again see that.
    Your pictures are great even through the window. You are a good story teller too.
    About your question. We have a lot of accidents all year with moose. Some with deadly outcome for both man and moose. Many mooses get injured and must put down after tracking them. On many roads, mainly the big ones they put up fences.
    More critical time is in spring when the cow chases away the calves when she´s going to have new ones. The calves are for sometime really confuesed about all.
    I will put out some more moose pictures tonight, had a great time watching them last night again

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een avontuur in jouw achtertuin, en wat een geweldige foto's. Prachtig close een mooie sperwer. En dan het dillema....ik zou ook de duif proberen te redden, al kon je niet zien hoe hij eraan toe was omdat de sperwer zijn prooi afschermde. Nu hoop ik dat de tortel het heeft gehaald.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo wat een actie in je tuin. Super gaaf moment wat ik waarschijnlijk hier in mijn tuin nooit zal meemaken. Gelukkig heb je er foto's van kunnen maken zodat je ons kan laten meegenieten. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik op zo'n moment zal doen. Het is de natuur, en dus ook de manier waarop deze Sperwer aan zijn eten moet komen. Ik snap dat zo'n onschuldige mooie Tortel op dit moment daar de dupe van moet zijn. Als je de Sperwer zijn gang had laten gaan en je er met je camera nog bovenop kon zitten leverde dat wel hele unieke beelden op naar mijn mening.

    In ieder geval goed dat je het deelt met ons.


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat is mazel hebben zo mooi moment in je achtertuin.
    gave foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is zéker spectaculair, fantastische serie!
    gr Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Deze had ik dus nog nooit gezien!!! Wat spectaculair! Schitterende foto's ook bij de drinkbak. Daar kan een fotohut bijna niet tegenop! Ik denk dat je nu de sperwer wel zijn gang had laten gaan, die moet ook eten, maar het dilemma snap ik heel goed.
    Bedankt dat je de link had toegevoegd.
    Groetjes Maria.

    BeantwoordenVerwijderen