donderdag 24 januari 2013

AWD - Vossen, maar geen fotoshoot

Algemeen bekend is dat vossen op een bepaalde plaats worden gevoerd 
om maar mooie plaatjes te kunnen maken. 
Bijvoeren met hondenbrokjes, vleeswaren, stukken leverworst, boterhammen, niets is te gek. 
Het kan ook anders.

De afgelopen week heb ik een wandeling door het besneeuwde duingebied gemaakt. 
Een prachtige omgeving, rustig en met veel bijzondere momenten. 
Over de vossen kan ik nu zelfs een aparte editie van mijn blog maken.

De dag begon zonnig, zoals hierboven goed te zien is.

Deze vos, de tweede die ik zag, had een tijdje naar het riet zitten staren, 
zag er niets aantrekkelijks en klom een duintop op.
Even rustig zitten - en misschien wel van het uitzicht genieten - en daarna weer verder.

Later stond deze vos naar de begroeiing te kijken. Ritselde er iets?
Even later zag ik nog twee vossen. Ze zagen mij ook en gingen er snel vandoor. 
Had ik ze gestoord of waren ze gewoon schuw?
Een half uur later zag ik deze vos naar het riet, en even naar mij, kijken. 
Waarschijnlijk dezelfde die ik al eerder had gezien.

 Geen prooi te zien, en verder maar weer.
Even later zag ik deze vos opnieuw, de oren spitsend en als een speer de struiken in.
Niet geschrokken van mij, maar duidelijk op een prooi af.
En ja hoor. De verrassing van de dag, dacht ik.
 De vos had een meerkoet gegrepen en kwam over het ijs langs de rietkraag teruggelopen!
 De vos besloot het riet weer in te gaan, ..............
......... aarzelde even, maar deed het uiteindelijk toch.
Ik zag haar even later snel een weg oversteken en in de struiken verdwijnen.
De dag kon toch al niet meer  stuk - maar daarover in een volgende editie - 
maar hier was ik wel heel erg blij mee.

Verder naar de "hotspot", maar niet voor de vossen.
Met mijn plaatjes van vossen in de sneeuw was ik al zeer tevreden.

Het was er een drukte van belang. Als fans liepen de fotografen achter hun popidool aan.

Ik vervolgde mijn tocht langs een kanaal.
En welke nieuwe verrassing wachtte op mij?
 Een vos die zich op het ijs waagde, heel bedachtzaam!
 Ze leek aan het ijs te ruiken om te beoordelen of het veilig genoeg was om erover te lopen.
 Ze keek nog eens bedenkelijk naar de overkant, .............
.... , vertrouwde het niet en keerde terug naar de veilige oever.
Daar verdween ze in het struikgewas.

Nee, voor mij deze keer geen close-ups van "rugzakvossen", hoe mooi die ook kunnen zijn.
De bijzondere ontmoetingen - in totaal zeker zes vossen - die ik deze dag heb gehad,
 hebben voor mij veel meer waarde.
Een dag om niet snel te vergeten.

In een volgende editie volgen de vogels, met als topattracties een pijlstaarteend en een roerdomp.

Wordt vervolgd





14 opmerkingen:

  1. Heerlijk verhaal over de vossen, zo kan het dus ook, ik heb mee genoten van je belevenissen. Verheug me op het vervolg.
    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Huh, geen reeën ;-)

    Dit is wel een serie om je vingers bij af te likken, Kees.
    Jammer dat je de aanval op de meerkoet niet hebt kunnen fotograferen, maar dit is toch ook wel top zoals de vos met die meerkoet loopt.
    Tsja, dit soort momenten geven een stuk meer voldoening dan bij de rugzakvossen.
    Lekker hoor!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is haast niet te geloven hier droom je meestal van wat is dit mooi dit is puur genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dit zijn de platen waar iedereen van droomt, echt geweldig, super gefotografeerd, complimenten.

    Wil toch ook binnenkort weer eens daar heen, het is al een jaar geleden dus het wordt echt tijd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    wat een mooi moment met die vos erg mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Dit is toch vele malen leuker als de poserende tamme vossen. Prachtig hoe de vos met de meerkoet aan komt wandelen, de foto's van de vos op het ijs, maar ook de vos in de zon op de besneeuwde duin top, geweldige serie en ik kijk ook bij jou uit naar deel 2.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,

    Mooie serie, verbazingwekkend dat al die vossen zo dicht bij elkaar in de buurt verblijven. Ik heb genoten van je foto's en ben benieuwd naar deel twee!

    Ik was er twee dagen eerder en het viel mij op dat de "wilde" vossen helemaal niet zo schuw zijn?

    Groeten,
    Vincent

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    Ja..wat een dag :)
    Dit is genieten en met een ) naar huis. Zoiets is natuurlijk super!
    Ik had hem dan met een muis ..maar dit is eigenlijk nog mooier ..
    Op het ijs en met prooi..
    Heerlijk hé ..die dubbele blogs.
    Dat is het mooie van deze tijd..
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Great photos! Amazing to see the fox with the bird in his mouth and you did a nice work capturing it!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Kees! What a great serie you show us.
    Lovely pics of the fox and incredible that he came with a duck ....amazing! Congrats!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er uit als een topdag Kees.
    Een mooie ervaring moet het geweest zijn om de vos met prooi tegen te komen. Ik ben benieuwd naar het vervolg van je serie.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow Kees, dit zijn de momenten!!
    Foto 7 is voor mij de topper, heel gaaf!
    Nr 1 met de blauwe lucht er achter is ook erg mooi.
    Maar een serie als deze is natuurlijk helemaal een groot succes!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. die Bilder von dem Fuchs sind allesamt super schön.. aber bei euch in der AWD sind die Tiere auch an die Menschen gewöhnt und nicht scheu oder??
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen