donderdag 18 april 2013

Lente (de eerste weken van april)

April is kleurrijk. In april gebeurt veel: de natuur krijgt nieuwe impulsen.
Deze keer laat ik van alles zien wat ik in de eerste weken van april heb gezien. 
Soms zijn het waarnemingen, soms zijn het bijzondere momenten.
Vlinders kwamen te voorschijn: voornamelijk de kleine vos en een enkele citroenvlinder.
 Torenvalken zag ik regelmatig, vooral op jacht.
 Deze keer had de valk succes.
Deze prooi mag er zijn. 
Jullie houden nog een blog over de torenvalk te goed.
 Het lijkt of het staartmeesje als een turner een oefening uitvoert aan de rekstok.
De fitis is ook weer teruggekeerd uit zijn overwinteringsgebied.
 Blauwe reigers zijn al een tijd bezig met nestelen.
 Ze houden ook van acrobatiek.
Dit is echt wel een hoogstandje.
Bewonderend  keek dit tweetal naar de capriolen van hun buren.
Eksters kan je overal tegenkomen. Meestal zitten ze niet lang stil.

Ik ben ook in de AWD gaan kijken hoe het met de reeën was.
Ze lieten zich veel minder makkelijk zien dan tijdens de winter.
In het zonnetje zien ze er altijd het mooist uit.
 In de schaduw is dat toch wat anders.
Voor mijn gevoel begint de buik van deze reegeit al wat dikker te worden.
 De bok, overigens knap lastig te vinden, heeft nog steeds een bastgewei.
In andere gebieden is dit al lang verdwenen. Hij bleef steeds meer verscholen in de dekking dan mij lief was.

Tijd voor wat waarnemingen:

In de Groene Jonker zag ik enkele blauwborsten, wat verder weg dan ik wilde.  Dus geen mooie close-ups, die ik van anderen wel heb gezien.

Terwijl ik ze zag hoorde ik het mystieke geluid van een roerdomp, alsof er in een fles geblazen werd.

De blauwborsten zaten soms mooi in beeld, maar om deze foto's te kunnen laten zien heb ik wel moeten croppen.

Boerenzwaluwen waren er trouwens  volop.

In tegenstelling tot de verwachting begon het te regenen.
Toen was de lol eraf.


Op weg naar huis zag ik veel ganzen:
Grauwe ganzen hebben al jongen.
Ik heb minstens zes "gezinnen" gezien.
Meerkoeten zijn er ook snel bij als het om nestelen gaat. Nesten zijn er al heel wat te zien.
Knobbelzwanen zijn er ook mee begonnen, zoals ik vlak bij mij in de buurt zag.
Toen mevrouw zwaan even opstond zag ik dat er nog geen eieren in het nest lagen .




Deze foto van een buizerd is flink gecropt om allerlei storende takken buiten beeld te houden.


De vogel zelf vond ik wel mooi genoeg om hier te laten zien.


























Camouflage

Deze haas lijkt nogal op te vallen in het groene gras, maar het valt mee.
In veel weilanden liggen kluiten mest die er bijna net zo uitzien.
In volledig groene velden zie je ze al van verre.
Nee, dan valt een fazant toch veel meer op zou je zeggen. 
Toch kunnen ook de hanen zich soms opvallend goed verscholen houden.
 De hennen hebben natuurlijk een perfecte schutkleur. 
Ze zijn nauwelijks te zien in een greppel bijvoorbeeld, zoals hier het geval was.
 De haan kwam uit de dekking toen hij zich veilig voelde. Jammer van de takken. 
Dat moet beter te kunnen.
 Op een vroege, zonnige ochtend liet hij zich op een open veld bewonderen.
Ook al is de achtergrond nog niet ideaal, ik was wel blij met deze laatste beelden.

 April is nog wel wat grillig, maar als je het treft kan je al veel moois zien.
Lepelaars onder zonnige omstandigheden bijvoorbeeld.
Maar daarover een andere keer.


11 opmerkingen:

  1. Geweldige serie heb je gemaakt Kees.
    Je laat ons weer heerlijk mee genieten.
    Het is eindelijk heerlijk weer, we hebben er lang op moeten wachten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi!
    Lovely serie, i realy love spring time. I like the way you captured the Torenvalken, stunning!
    Have a nice day!
    /Ingemar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderful photos! So great to see all these beautiful birds!! And nice signs of spring aswell :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is weer genieten Kees wat een variatie dit is echt lente bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    Ik zie dat ik een aantal blogjes heb gemist. Jij hebt dus ook al de blauwborst gespot. Jouw fitis is volgens mij de tjiftjaf, deze vogels lijken erg op elkaar, volgens mij zijn dit donkere pootjes (tjiftjaf) de fitis heeft wat lichte vaalgele pootjes.
    De fazant man is de topper, wat een beauty. En wat apart dat de reebok nog steeds zijn bastgewei heeft.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je weet de vogels en herten wel te vinden Kees.
    Prachtige reeks van de torenvalk. De kleurrijke fazant is echt een plaatje.
    De reigers lijken wel acrobaten. Wat een prachtige momenten beleefde je en ik geniet door middel van je foto's mee. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow!!!. .Excellent captures.. Well done.. Greetings.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    Leuk dat je het iets anders doet door een lager standpunt in te nemen. Zo'n fazant komt dan toch veel mooier tot zijn recht dan bijvoorbeeld die ekster, die van bovenaf is gefotografeerd.
    Mooi ook om die reebok met bastgewei weer te zien. Opvallend dat hij ook nog zijn wintervacht heeft. Zou dat komen omdat het aan de kust kouder is?
    Hele mooie serie weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    de fazant staat er werkelijk heel mooi op en dan ook nog eens een prachtig bokeh erbij. De valk met zijn muisje heb je goed weten te pakken. Altijd leuk zo'n moment (is mij nog niet gelukt). De reigers komen me bekend voor hihi...... maar de hazen zijn ook weer heel mooi.
    dat er nu al zoveel jonge gansjes zijn is best wel vroeg.

    Het bastgewei vind ik toch wel mooi hoor, ook al zijn de meest dan al weg. Heerlijk lenteblog Kees.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekkere gevarieerde lenteserie, fitis staat er super op, en 1-26-27 van de fazant vind ik ook zeer fraai.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Great mix of wildlife....the roes are Always my favourites of course :-)

    BeantwoordenVerwijderen