woensdag 26 juni 2013

AWD - Vleugels

Deze keer wil ik een aantal beelden laten zien van dieren die voorzien zijn van vleugels. 
Een aantal opnamen heb ik met mijn macrolens gemaakt, 
waarbij ik nog steeds het gevoel heb dat ik nog geen echte macro-opnamen maak.
Dat mag de pret niet drukken.
Deze dagpauwoog trof ik op een zonnige dag. De vlinder had geen haast.
St.  Jacobsvlinders zijn de laatste tijd veel te zien.
Binnenkort zullen we de geel-zwarte rupsen wel in groten getale tegenkomen.
Een soldaatje, op zoek naar een partner?  Of juist zo snel mogelijk weg wezen?
Het is duidelijk dat het vrouwtje deze keer veroverd is.
 Een heel andere verovering had de spin gedaan. Jammer voor de juffer.
  Ik moest wel met tegenlicht fotograferen en dat gaat natuurlijk ten koste van de kleuren.
Deze juffers hadden het voorjaar in hun kop.
Overigens lastig fotograferen met tamelijk weinig licht en bovendien met wind.
Hiermee wil ik laten zien hoe het mannetje het vrouwtje achter haar kop vasthoudt.
Toen het vrouwtje haar staart naar de borst van het mannetje wilde brengen zat het blad steeds in de weg.
Vleugels bekent natuurlijk ook dat er vogels in dit blog zullen voorkomen.
Het eerste paartje nijlganzen met kleintjes dat ik in de AWD zag.
De boomleeuwerik had dan wel niet een geweldige plek uitgekozen, zingen deed hij echter als de beste.
Deze pose mag er zijn, met de hulp van de wind.
Nog even een buiging tot besluit van het optreden.
Terug naar de libellen.
Vlakbij het bovenstaande setje juffers zag ik ook deze libel.
De achtergrond is natuurlijk verre van ideaal, maar ik moest het hier mee doen.
Wie kan mij vertellen hoe deze libel heet?
Nog meer macro dan bij deze foto van een viervlek is mij nog niet gelukt.
Weer een andere gast op de plek waar ik de juffers in actie zag.
Let op het stuifmeel.
Ze was druk bezig, en vloog van bloem tot bloem.
Ze kroop er bijna in.
 Deze vlinder is vermoedelijk een zwartsprietdikkopje.

Het is goed te zien hoe naar de nectar gezocht werd.
Je kunt het ook van deze kant bekijken.
Dit is volgens mij een duinparelmoervlinder.
Ik vind dit een mooie plaat om mee af te sluiten.


Met mijn macrolens lukt het mij in ieder geval mooiere en meer gedetailleerde foto's te maken van bijvoorbeeld vlinders en libellen dan ik tot nu toe kon met andere lenzen.

En de volgende keer?
Kleine vos.

Of toch maar deze variant?

14 opmerkingen:

  1. Allemachie's Kees wat een oogst !!!
    Dit is lekker genieten zeg van al dat moois dank je wel dat we even mee mochten lopen met jou !!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie is dit Kees, met klap op de vuurpijl het jonge vosje, echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je gevoel over macro kan ik zo begrijpen, dat had ik in het begin ook. Maar het wordt steeds leuker naarmate je er meer mee bezig bent. Hoe je gevoel ook mag zijn, ik heb wel genoten van deze gevleugelde en fleurige serie. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige gevleugelde serie Kees met het hele mooie jonge vosje als hekkesluiter,wat een prachtig beestje is het toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lovely Pictures of the insects but the fox pup is super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie beestjes, met de hommels heb ik zelf ook ervaring. Niet eenvoudig ze goed scherp te krijgen. Ze bewegen veel en snel. Knap gedaan.

    Ik ga je volgen,

    Groeten Gerwald Harmsen
    Petapixel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Love the dragonflies and butterflies! So beautiful :))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een "oogst", Kees. Wat is die parelmoervlinder prachtig. Mooi blog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Macro fotografie en wind ja Kees dan wordt je geduld wel op de proef gesteld. Niettemin heb je hele mooie foto's kunnen maken. Van de duinparalmoervlinder en de bijtjes. Heerlijk om naar te kijken zeker met de vosjes als slot.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The fox so adorable.. Great macro and beautiful pics.. Congrats..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ohh dat vosje..je laatste foto. Oh, sorry dat ik daarmee begin, maar ik vind hem zo schattig, die blijft gewoon hangen, dat plaatje.
    verder een mooie variatie aan fladderaars. De libel waar je de naam niet van weet kan een grote keizer libel zijn, maar ik ben niet helemaal zeker (http://www.nathalienatuurfotografie.com/grote-keizerlibel.html)

    Soms gaan die libellen en vogels gewoon niet op mooie plekjes zitten, ze houden geen rekening met fotografen. De tegenlicht opname vind ik juist mooi zo,met die lichtcircels.
    Weer een mooi AWD blogje, ik heb er net ook eentje geplaatst met foto's van vorige week en twee weken geleden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees
    dit was weer een mooie wandeling
    met veel mooie foto's en mooie momenten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Je wordt nog een echte macro-fotograaf. Wat een hele fraaie gevarieerde serie. Knap hoor om zoveel bewegelijk spul, zo mooi te fotograferen.
    Wat groeit zo'n vosje snel he, als je die laatste foto ziet. Eigenlijk moet je hem nog een week eerder op de foto zien te krijgen. Leuk voor volgend jaar.
    Ben erg benieuwd naar jouw vossenblog.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    wat een heerlijk blog in deze toch wel koude dagen. Je boomleeuwerik vind ik echt een kadootje. Deze heb ik nog nooit te pakken weten te krijgen :-)
    Ook je Groot dikkopje vind ik super. Het zijn heerlijke vlindertjes en ik vind ze ook nog eens mooi.
    Ook de vleugels van de dagpauwoog weet je goed in beeld te brengen net als de libellen en de parende juffertjes.

    Je gevoel van de macro herken ik wel maar je zal zien dat dat ook steeds beter gaat :-) Van deze serie heb ik in ieder geval genoten en je volgende beloofd ook heel wat :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen