maandag 2 december 2013

Op zoek naar wintergasten

Eind november wilde ik eens op zoek gaan wintergasten. 
De weersverwachting was wat grillig: zowel kans op buien als op zon. Ik waagde het maar op.

Bij de eerste de beste mogelijkheid om waterwild te zien zag ik een groot aantal zaagbekken. 
Ze waren behoorlijk schuw, dus mooie foto's maken zat er nog niet in.

In de vroege ochtendzon zat een aalscholver op een paal zijn vleugels te drogen.
 Hij maakte zich niet druk om mijn aanwezigheid.


In een van de kanaaltjes verderop zag ik een mooie zaagbek man.
Jammer dat het bewolkt geworden was.
Hij kwam mooi dichtbij, maar ik miste het zonnetje wel.
Het begon zelfs te regenen, dus ik moest nog even geduld hebben.
Wat een verschil in kleuren toen het even later helemaal opklaarde en zonnig werd.
Ik werd behoorlijk op mijn wenken bediend, want hij bleef op korte afstand  van mij zwemmen.
Plotseling kreeg hij er genoeg van, terwijl ik toch geen enkele beweging maakte, en ging er vandoor.
Als het ware over het water rennend en met zijn vleugels zwaaiend koos hij het luchtruim.
Zon en regen bleven hun spel spelen.
De damherten zijn  niet meer op hun mooist nu zij hun winterkleed hebben.
Regenbogen, vaak dubbel en halve cirkels vormend, waren voortdurend te zien.
De bijbehorende regen kreeg ik natuurlijk ook, en soms behoorlijk uitbundig.
In het infiltratiegebied bleek een drietal wilde zwanen te zijn, de eerste die ik dit najaar heb gezien. 
Ze waren erg schuw, waardoor ik geen kans kreeg mooie foto's te maken.
Ik laat toch twee van mijn waarnemingen zien.

Bij een van de kanaaltjes lagen drie vosjes te zonnen. 
Twee ervan gingen er snel vandoor toen zij mij opmerkten. 
De derde bleef even liggen en keek de kat uit de boom.
Toen ik hem wat te lang bekeek naar zijn zin, trok hij zich ook achter de duindoorns terug.

Zelfs laat in het najaar kom je nog wel eens een zwam tegen, zoals de gekraagde aardster
(Geastrum triplex):


En wat te denken van de gele trilzwam?
Tremella mesenterica.
De kleur varieert van geel bij de jonge zwammen tot oranje bij de wat oudere.

De wintergasten beginnen nu steeds meer  te komen.
Ik heb ook krooneenden gezien, maar die bewaar ik - op één na - voor een volgende keer.

 

12 opmerkingen:

  1. Een heerlijke serie weer Kees wat mooi zoals de zaagbek er vandoor gaat ,er zijn dus al aardig wat activiteiten in de A.W.D de krooneend is toch wel een juweeltje. ik ben benieuwd naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great shots.. So beautiful. Congrats and regards

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Kees!
    Lovely serie you present. The fox is Beautiful.
    The snow is gone now, we had +7 C so it didnt stay. I am happy for that.
    Want to be out with the dogs as long as I can.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig, die zaagbek. Eerst even mooi poseren en dan die take-off...WAUW.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Excellent photos! I really enjoyed the swans and the fox.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's Kees.
    vooral de opvliegende zaagbek vind ik geweldig,de regenboog is ook heel erg mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great series of all the birds and animals!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig blog Kees met meneer Grote Zaagbek als onbetwiste hoofdrolspeler. Wat een mooie opnamen heb je daar van gemaakt. Ik heb ze hier helaas nog niet gezien. Wilde Zwanen ook nog niet, maar wel de Kleine Zwanen.
    Benieuwd naar je volgende blog met de Krooneenden, ook al van die prachtige vogels.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    ik ben werkelijk heel vaak naar de AWD geweest voor de zaagbekken, krooneenden en wilde zwanen maar ik zie ze nooit!!!!!
    Wat een prachtig platen heb je van die zaagbekken gemaakt zeg. Schitterende kleuren, scherp, helder en prachtige standpunten. Ik ben best wel een beetje jaloers hoor tsssss.......
    Je gele trilzwam staat ook al zo mooi en scherp op de foto. Het zijn inderdaad iets oudere exemplaren maar nog heel mooi om te zien. Klasse!
    Mijn complimenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Altijd lastige vogels om te fotograferen die zaagbekken. Of je hebt teveel licht, waardoor wel de mooie groene kop zo mooi tot z'n recht komt, maar het wit dan weer uitgebeten raakt, of te weinig licht, waardoor je zo'n leleijke donkere kop krijgt. Foto 6 is er eentje waar het bijna helemaal perfect is. Prachtige glanzende kop en mooie witte veren met veel details. Mooi dat je alweer zoveel wintergasten hebt kunnen fotograferen. Als ze eenmaal een beetje van een schuwheid verloren hebben, komen de topplaten vanzelf.

    groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Heerlijk al die wintergasten, je hebt er al aardig wat voor je lens gehad. Ik ga helemaal voor de zaagbekken, vind ze zó mooi, en je hebt die schoonheid geweldig mooi en goed belicht vastgelegd, toppie!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen