woensdag 22 januari 2014

Zwarte ibis

Jawel, jullie zien het goed.
Een zwarte ibis.
Opvallend genoeg worden deze vogels de laatste tijd in Nederland op verschillende plaatsen gezien,
terwijl je ze eerder in Zuid-Europa zou verwachten.
Op 12 januari heb ik ze samen met Helma en haar man Henk gezien.
Gelukkig scheen de zon een tijd, en waren twee zwarte ibissen tamelijk dichtbij te zien.
Samen op zoek naar voedsel.
Op deze zonnige zondagmorgen waren ze toch wat onrustig. Ze gingen op de wieken.
Ze vlogen een rondje, ......
en nog een, ....
... en streken weer neer, eigenlijk iets te ver weg naar onze zin. 
Een beetje croppen helpt dan wel.
Onmiddellijk weer op zoek naar voedsel.
Het lijkt wel synchroon wormen zoeken.
Jammer dat ze niet wat dichterbij kwamen.
Deze had een prooi te pakken.
Bijna een spiegelbeeld.
Voortdurend op zoek naar wat lekkers, vooral wormen.
Met iets meer zon zijn de kleuren natuurlijk mooier.
Ze leken weinig oog voor de omgeving te hebben, maar dat was schijn.

Op zaterdag 18 januari was het weerbericht voor de middag gunstig. 
Daarom heb ik nog een tweede poging gewaagd, in de hoop dat ze dichterbij zouden zitten. 
Helaas.
De beloofde zon was hooguit gesluierd te zien en de ibissen zaten wat te ver weg.
Toch nog enkele waarnemingen:
Ze leken zo verdraagzaam, maar dat bleek maar schijn. De ene ibis werd door de andere verjaagd.
Jammer dat ik een ISO waarde van 800 moest gebruiken en wat moest croppen.
"Normaal" schijnen ze tussen reigers en lepelaars te bivakkeren. 
Hier "verstopten" ze zich tussen de vele meerkoeten. Ibis 2 koos het luchtruim.
Ibis 1 kon toch niet zonder zijn metgezel en even later vlogen ze beiden rond. Hier zijn ze net geland.
Tot besluit een vluchtbeeld, op weg naar ..........

Een deel van de opnamen valt in de categorie waarnemingen.
De omstandigheden waren niet optimaal en bovendien zaten de ibissen vaak wat te ver weg naar mijn zin.
Het was wel bijzonder om ze in Nederland te zien.

14 opmerkingen:

  1. Prachtige serie foto's heb je van ze, ook al wilden ze niet voor je komen zitten.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Kees,

    Nou er zitten toch een paar hele fraaie platen tussen hoor. Het grappige is, dat de zwarte ibis al een aantal jaren nu steeds regelmatiger in Nederland wordt gezien. Zeker de laatste maanden is er een explosie geweest en op sommige plekken (in de Flevopolder) kon je groepen van wel 15 stuks tegelijk zien.
    Je tweede foto laat het allermooist zien hoe fraai deze vogel is met het juiste licht.
    Daar heb je hem echt ontzettend mooi op de foto staan.
    Ik heb zo'n idee dat je nog kansen genoeg gaat krijgen om de foto's te maken die je voor ogen hebt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder om deze Ibissen hier te zien.
    Je maakte er een mooie serie van vind ik ondanks dat je zelf niet geheel tevreden bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van de zwarte ibis, toch wel bijzonder voor Nederland.
    Foto 2 en 3 vind ik perfect gefotografeerd, het licht had je hier ook mee, je kan zien hoe mooi de kleuren van de veren zijn.
    Kortom een mooi blog zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om met z,on serie van deze toch wel bijzondere vogel thuis te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Such a beautiful bird! and great photos ofcourse :)) Hope you get some snow :))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Kees, ik ben toch wel enigszins jaloers op je, hoor. Ik heb nog steeds niet het geluk gehad om ze te spotten. En dan elke keer dat slechte weer. Jij hebt een fantastische serie geschoten. Dat kunnen ze je niet meer afpakken. Groot compliment voor de hele serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder hoor, dat je deze vogels meerdere malen voor je lens kreeg.
    De vluchtfoto's 5 en 6 vind ik erg mooi, omdat het licht zo mooi door het bruine deel van de vleugels valt. Misschien kun je die nog wat meer contrast geven, zodat het zwart wat zwarter wordt en de kleuren nóg mooier afsteken.
    Verder springt voor mij nr 13 er uit, prachtig synchrone houding.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi kees,

    er zitten echt hele mooie foto's tussen (lijken de mijne wel whahahaha.....) en het was ook leuk om die dieren dar te zien. Voor het mooie inderdaad net even te ver maar dat kan ook komen omdat in het voorstukje zoveel wandelaars waren en kinderen en honden!!!
    Maar ik vind deze serie echt heel gaaf om te zien hoor. Echt genieten van deze mooie diere. Je hebt de vliegende ook goed weten te "pakken".
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Waarnemingen, maar wel hele mooie en ik vind je foto's echt wel goed hoor, ik zou er zelf heel blij mee zijn. Ik ben twee weken geleden nog naar de Starrevaart plas gefietst voor de zwarte ibissen, daar zitten er meestal drie, maar die zondag helaas niet (pas aan het einde van de dag kwamen ze terug). Ze zijn er nog steeds dus als het weer mee zit ga ik volgend weekend nog eens kijken. Bij jou vind ik de zonnige foto's het mooist, wat maakt dat toch een verschil he.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sowieso al mooi om ze te zien in ons land. Maar je hebt er ondanks de afstand toch ook een leuke serie van weten te maken met veel actie en vliegbeelden. En wat een verschil in kleur afhankelijk van het licht.
    Ik zou zelf best tevreden zijn met zo'n serie van Zwarte Ibissen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat ze wat onrustig waren. Daardoor kreeg je de kans om ook vliegbeelden te maken.
    Bijzondere waarneming en je hebt er veel verschillende foto's van gemaakt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. You have great opportunity to get great Pictures of wildness.
    Thanks for sharing !!
    Majsan//

    BeantwoordenVerwijderen