maandag 3 februari 2014

Strandlopers


In deze editie laat ik een aantal foto's zien die ik heb gemaakt op 24 januari jl.
De sneeuwgorzen en kleine burgemeester zijn al in een eerder bericht aan bod gekomen.


De hoofdpersonen zijn nu:

de steenloper
(Arenaria interpres, Ruddy Turnstone),









de kanoetstrandloper
(Calidris canutus, Red Knot),

en ........













de paarse strandloper
(Calidris maritima, Purple Sandpiper).








Ik begin met de kanoetstrandloper.
De kanoeten waren in gezelschap van een groot aantal steenlopers.
 
 
Zoals wel duidelijk zal zijn trok de kanoet zich weinig van mij aan.

De tweede is de paarse strandloper.
Ook deze strandlopers waren meestal in gezelschap van steenlopers, alleen niet op de foto's.

Ze scharrelden vooral op de rotsblokken van de pier.

Opnieuw allesbehalve schuw.

De derde soort is de iedereen wel bekende steenloper, min of meer de vaste bewoner van de pier.
De omgeving opnemend.

Lopend en voedsel zoekend op vochtige stenen, 
die op het eerste gezicht aan een ijzige ondergrond doen denken.
Face to face.
Als je niet beter weet zou je denken dat hij pootje-over gaat schaatsen.
Wat lekkers gevonden.
Voedsel is er in overvloed te vinden langs de waterlijn op de rotsen.
Even een momentje relaxen, zich koesterend in de zon.
Plotseling trok er iets de aandacht, ........
....... of kwam het geluid toch van de andere kant?
Loos alarm, niets bedreigends, alleen maar een passerende fietser.
Het zonnebaden kon rustig voortgezet worden.

Deze drie strandlopers kan je regelmatig zien bij de pier, in ieder geval in de winter.
Ze bieden je de ene keer meer kans om ze op je gemak te fotograferen dan de andere.
Deze keer waren ze erg welwillend.


16 opmerkingen:

  1. ze waren wel zeer welwillend zodoende heb je er ook een prachtige serie van kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie van alle soorten die je hier laat zien.
    Ik vind ze allemaal prachtig.
    Heel goed vast gelegd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    mooi hoor zo langs het zee water te lopen en dan van alles tegen te komen het is een mooie serie,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo Kees die waren allemaal goed te benaderen. Fijn als ze zo goed meewerken. De ondergrond lijkt echt op ijs. Mooie serie van de bezoekers van de pier. Leuke plek om heen te gaan.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zowel de Paarse steenloper als de Kanoet waren bij mij onbekend tot nu toe. De hebt ze mooi scherp weten vast te leggen. Prachtige serie Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo, jij had een vruchtbare dag, veel soorten, veel foto's en zo te lezen ook nog allemaal goed benaderbaar!
    Je eerste paarse strandloper ( waarom zo klein geplaatst?) vind ik mooi, prachtige houding en rustige kleuren, waardoor de vogel prachtig uitkomt. Misschien links wat er af.
    Van de steenlopers ga ik voor de laatste twee, mooi scherp en ook hier fijne achtergrond.
    groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge dat is toch genieten als de vogels en de omstandigheden zo meewerken. Een prachtig blog van al deze mooie strandlopertjes.
    Ik heb niet echt een uitgesproken favoriet, het is echt genieten van de hele blog en ik kan me ook voorstellen dat je zelf ook zeer genoten hebt van het maken van deze mooie serien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. They are all so beautiful! Great photos :))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zóóóó,dat heb je mooi gedaan, Kees.De foto's van de Steenloper vind helemaal super. Mooie rustige achtergrond ook. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi steenloper platen! Blijven leuke vogels om te fotograferen.

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Ook al heb je ze al eerder gefotografeerd, het blijven heerlijke onderwerpen om te platen. Zeker als het weer meezit en ze op mooie plekjes staan/lopen, Foto 12 is voor mij de allermooiste van de hele serie.
    Daar heb je namelijk het ideale standpunt ingenomen, waardoor storende elementen in de voor- en achtergrond (bijna)helemaal wegvallen.
    Als je het hele kleine reepje van de grond net onder zijn kont nog eventjes ietsje vervaagd, is het helemaal top.
    De prachtig scherpe vogel komt helemaal los van voor- en achtergrond. Ook de foto onder de face to face foto is een heerlijke plaat.
    Een heerlijke serie Kees, top gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kees dit is weer een serie om van te kwijlen hoor en het is geen makkie dat weet ik als geen ander !!!
    maar het is je goed gelukt !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    wat een mooie serie van deze kustvogels. De Kanoeten en ook de strandlopers blijven heerlijk vogels om te fotograferen. De paarse heb ik zelf nog nooit gezien maar dat neemt niet weg dat ik er nooit eentje zal tegenkomen hihi....
    Je hebt een hele fijne serie gemaakt en er staan werkelijk hele mooi platen tussen. Ook leuk met de info.
    Ik heb heerlijk even met je meegewandeld :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige blog, ik krijg toch spijt dat ik vorige week niet toch ben gegaan, want dit zijn toch de plaatjes waarvoor je naar de pier gaat. Vooral de laatste foto's van de steenloper (met net wat beter licht) vind ik heel mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees!!!.. Nice captures of this fantastic birds.. Congrats and regards from Madrid..

    BeantwoordenVerwijderen