dinsdag 18 november 2014

Nog steeds in de ban van paddo's

Leyduin en Woestduin vormen jaarlijks een aantrekkelijk gebied om paddenstoelen te zoeken.
Er ligt bijvoorbeeld tamelijk veel dood hout.
Dit blijkt een ideale voedingsbodem voor paddenstoelen te zijn.
De vormen kunnen heel grillig zijn.
Soms zijn het ware kunstwerkjes.
Fopzwammetjes zijn leuk om mee te experimenteren.
Het duo op de voorgrond scherp afgebeeld vond ik uiteindelijk mooier dan de grotere zwam scherp.
Het insect gaf  deze opname voor mij net iets extra's.
Stoeien met het diafragma leverde voor mij dit als mooiste beeld op (f/7,1)
Hoe krijg je een geslaagde opname van een piepklein paddenstoeltje?
F/2,8 beviel mij deze keer het best.
Deze stevige knul vroeg om f/9. 
Kleinere diafragmawaarden leverden een beeld op dat ik niet mooi vond.
Een wat mystieker sfeertje. 
Wat minder scherpte, bokeh bubbles, een druppel op de hoed.
Dit zwarte knoopzwammetje kostte mij veel geduld.
Ik wilde hem persé overal zo scherp mogelijk hebben. F/10 is het geworden.
Er groeiden verbluffend veel van deze zwammetjes op de omgevallen boom.
Een aardig trio in herfstsfeer.
Rood met witte vlekken.
Als ik mij niet vergis is dit een parelamaniet.
Afgezien van de kleur lijken ze behoorlijk veel op een vliegenzwam.
Klein maar fijn. Een aardige combinatie van paddenstoeltje en haarmos.
Zo wordt ook duidelijk hoe klein de paddo is.
Amethistzwammetjes zijn fotogeniek. Deze keer f/10
Deze kleine was ook maar een paar cm hoog (f/8).
Vliegenzwammen mogen niet ontbreken in het herfstbeeld.
Ze waren al een beetje op leeftijd.
Van bovenaf krijg je weer een ander beeld van een zwam.
De zwam was al van een afstand te zien omdat hij mooi afstak tegen het groene mos.
Hoeden zijn er in vele soorten en maten.
Dat geldt ook voor de hoeden van paddenstoelen.
Een voor mij nieuwe soort is deze gebakzwam (boletus pistor).
De steel was bedekt met een soort netwerk van ragfijne draden.
Van bovenaf ziet hij eruit als een met poedersuiker bestrooid gebakje.
Een dag later was hij kapot gelopen bij werkzaamheden in het bos.
Tot besluit een geweizwammetje.

De herfst brengt toch nog een redelijk groot aanbod aan paddenstoelen.
Niet alleen bij mij zal er nog wel meer aandacht aan besteed worden.

Bedankt voor alle reacties op mijn berichten over de bronst van de damherten.

12 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige vangst, Kees. Je laat me hier paddenstoelen zien, die ik nog nooit ben tegengekomen. Dat spinnetje op foto 5 doet het goed. En je vliegenzwam, mooi! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat een mooie exemplaren heb je weten te fotograferen.
    Foto 5 vind ik heel erg mooi. Prachtig van kleur en een grappig detail met die bezoeker erbij. Helemaal top!!

    Groeten, Marco.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Kees, je hebt heel wat soorten gevonden in Leyduin... maar er staan er meer ;-). De boomstam met zwarte knoopzwammetjes had ik ook gevonden, maar de parelamaniet nou weer niet. De vliegenzwammen weer wel, vlak na jou! Opvallend dat jij vaker voor kleinere diafragma's kiest.Je krijgt dan wel lekker veel scherp in beeld en creeert zo weer een heel andere sfeer. Ik zit altijd met het dilemma: moet de hoed of de steel scherp?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    zolang je se fotografeert en niet rookt gaat het goed. Je paddo's staan er erg mooi op en je hebt er veel gezien.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paddenstoelen zijn ook zo leuk om mee te spelen, dus logisch dat je nog steeds in hun ban bent.
    Nr 4 en 5 vind ik heel mooi, vooral vanwege de fijne zachte kleuren.
    Nr 9 is een prachtige sfeerplaat.
    Mooie warme herfstkleuren bij de vliegenzwammen.
    Bij nr 18 zie ik weer die vreemde kringen in de achtergrond, wat is dat toch?

    Ben benieuwd of er nog meer paddo's voorbij gaan komen, van mij mag het hoor.

    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Geweldige serie van de paddenstoelen en de zwammen.
    Die ene met het spinnetje is echt geweldig.
    Er zitten er soorten bij die ik nog nooit heb gezien.
    Een geniet blog zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, Kees, wat heb je veel verschillende en aparte zwammen gezien. De meeste ken ik (nog) niet.
    Die op foto 3 heeft wel een heel leuke vorm. Nr. 9 vind ik de mooiste foto.
    De gebakzwam ziet er van bovenaf wel lekker uit, maar als ik de onderkant zie, dank kies ik toch maar iets anders bij de bakker.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij hebt ook een goocheldoos, kringen weg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    heerlijk al die paddenstoelen en zeker in deze tijd kom je er heel veel en ook veel verschillende tegen. Waar jij ze gevonden hebt daar ben ik nog nooit geweest. Mooie varia en vooral foto 4 en 5 vind ik heek erg mooi. ook je zwarte knoopzwammetjes zijn geweldig om te zien :-) Ik zie dat je de foto met de kringen vervangen hebt en zie je maar weer, even een foefje en weg :-) Heerlijke serie en van mij mogen er nog wel een aantal komen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    Wat een soorten heb je hier weer staan, ik moet zeggen dat ik na de paddenstoelen uitjes in het bos niet echt meer met de zwammetjes bezig ben geweest,( ik richt me nu nog heel even op de herfstkleuren)maar jij bent nog steeds lekker bezig. Mooi die vliegenzwammen die iets te dicht bij elkaar staan. Die blijft toch wel mijn favoriete paddenstoel.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Kees,
    Het is sowieso een fijne serie paddo's!
    Daar heb je zeker wat voor over gehad!
    De eerste 3 mooi door het kleurcontract en grilligheid;4 mooi dat blaadje ervoor;5 altijd wat extra met zo'n spinnetje,10 mooi die golf in het watergeultje 14,16, en 18 helemaal top. 20 een sprookjesplaatje heel mooi en goed van kleur,25 heel knap, want oh wat is deze ook altijd klein!
    Ik heb er van genoten,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Kees! Je weet ze wel te vinden!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen