woensdag 11 maart 2015

AWD - Overzicht februari 2015

De reeën en wilde zwanen die ik in februari in de AWD heb gezien hebben al een eigen editie op mijn blog gehad.
Maar er was meer te zien, vandaar dit overzicht.
Winterse beelden zullen ontbreken.

Het bovenstaande damhert stond tijdens de ondergaande zon op de heide te grazen.
Verderop komt het nog een keer terug.
Over de vossen is al veel gezegd en geschreven.
Deze vos laat zien dat we ons geen zorgen hoeven te maken over hun vaardigheden om zelf een prooi te vangen. 
Ze dook hier het riet in.
Ze had succes. 
Vooral in de vergroting is goed te zien dat ze een muis had gevangen.
Muis op, vos tevreden.
Ze likte haar bek nog eens af en vervolgde haar pad.
Op het bekende vossen meeting point zag ik op 27 februari het bovenstaande bord.
Ook op de stenen schuilhut was een soortgelijk bord bevestigd.
Ik ben benieuwd of het enig effect heeft.
Betrapt.
Ik had deze poes al eens eerder in dezelfde omgeving met een muis in de bek gezien.
Je verwacht toch geen poes langs het Zwarteveldkanaal.
Ik heb er ooit ook wel eens een oranjekleurige poes gezien.
Nee, dan damherten.
Ze zijn regelmatig te zien, mannen en vrouwen gescheiden, meestal in groepen.
Ontspannen, volkomen op zijn gemak, vervolgde deze spitser zijn weg.
Ook ik heb pogingen gedaan om goudhaantjes te vereeuwigen.
Ik heb er talloze gezien, maar hier blijft het bij deze waarneming. 
Kuifeenden zie je het hele jaar door in de AWD.
Ik zou ze graag eens zien met pulletjes.
Reeën scoren altijd hoog bij mij.
Nieuwsgierig en tegelijkertijd waakzaam.
Zal ik haar in de zomer met een kalfje zien?
Een roodborstje, nu eens niet in close-up.
Aan het eind van een middag werd de lucht steeds donkerder.
Toen ik het damhert in deze entourage zag mocht hij op de foto.
Daarna ben ik er voorzichtig naartoe gelopen waarna ik de foto heb gemaakt waarmee ik begonnen ben. 
De eerste is dus geen crop.
Er bleek een hagelbui te passeren.
Schuilend onder de bladloze bomen kreeg ik daar een staartje van mee.
Omdat ik de contrasten zo mooi vind laat ik er nóg een zien.
Op een oever van het Noordoosterkanaal zag ik dit soort geleiachtige, min of meer transparante klodders liggen.
Heeft iemand enig idee wat dit zijn?
In de categorie waarnemingen valt deze gecropte foto van een ijsvogel.
Het licht viel verkeerd voor een mooiere foto.
Ik plaats hem toch omdat het mij niet vaak gebeurt dat ik een ijsvogel op de foto krijg.
Ik weet dat het veel mooier kan.
Ik ben meer tevreden met deze dodaars.
Ze zijn schuw en heel alert.
Ze zijn bij wijze van spreken al verdwenen als je aan een foto gaat denken.
Tot mijn verbazing bleef dit torenvalkje vrij lang zitten.
Het overkomt mij helaas niet zo vaak dat ik een roofvogel mooi op de foto kan krijgen.

En dan nu het klapstuk, nogmaals de klapekster.
In het gebied waar ik de klapekster al eerder had gezien zag ik hem weer.
Maar wat is hij moeilijk op de foto te krijgen.
Natuurlijk wil ik hem nog eens veel dichterbij zien, maar hier ben ik al heel tevreden mee.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    dit zijn weer mooie foto's met veel variatie je heb veel gezien die landschaps foto's met die donkere lucht zijn erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kees,
    fantastic photos of the deer, fox, cat, birds. All these wonderful animals. Wonderful light.
    Thank you very much for correcting my mistake with Reh - Damhirsch.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kees, de geleiachtige klodders zijn Heksensnot. Google er maar eens op.

    Kom later terug op je blogjes....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Kees,
    Wat mooi die foto's in de lage zon! Je vos is ook geweldig (met als je header, waar ik steeds zo van geniet)Foto 8 is we mijn favoriet, gevolgd door de roodborst. De torenvalk komt ook mooi uit tegen die strak blauwe lucht! Tot slot je Klappie, dat is zo gaaf!
    Je hebt dit keer weer veel variatie in je blog. Leuk.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Very beautiful photos with nice variation! I would really love to see a kingfischer sometime, such a cool bird!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi kees!!.. Excellent series of images .. I congratulate .. Well done..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Wat een prachtige foto's!! Je eerste foto van dat hert is echt schitterend met dat mooie licht.
    Aardig hagelbuitje geweest.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    Je laat toch iedere keer weer zien dat je prachtige ontmoetingen hebt als je regelmatig een lange wandeling maakt. De klapekster is er toch weer eentje die heel speciaal is. Maar ook de muis-vangende-vos is natuurlijk prachtig, net als de zich omdraaiende ree. Een probleem met rondlopen is natuurlijk wel dat dieren sneller vluchten. Wie weet wat je allemaal gemist hebt, omdat ze sneller weg waren gevlucht, dan dat jij ze gespot hebt. Dus als je dan nog zo'n foto maakt van de ijsvogel, dan is dat nog een hele knappe prestatie. De dodaars is er ook zo eentje. Ik weet hoe lastig het is, om die goed op de foto te krijgen. Prachtig zo in het winterkleed.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superserie, Kees. Vooral de reeën en de foto's met dreigende lucht, mooi licht had je daar!
    De geleiklodders heten Stijfselzwam oftewel stijfselzwam, ook wel heksensnot genoemd.
    Ben ook erg jaloers op je torenvalk!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een fraaie verzameling Kees!

    De actieserie van de vos is super, zoveel natuurlijker dan een vos van dichtbij.
    Nr 9 en 12 springen er uit door de mooie zachte omgeving.
    15 t/m 18 zijn super, wat een prachtig licht!
    Torenvalk en klapekster heb je toch ook heel netjes gevangen, dat doe ik je niet na.

    Groeten Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooi gevarieerd blog Kees, met leuke waarnemingen. Fraai de jagende vos, zo wil je die toch graag zien, in zijn omgeving en zelf zijn kostje bij elkaar scharrelend!
    Leuk de foto van het goudhaantje, zo moeilijk om daar mooie foto's van te maken, dus ik vind dit knap werk.
    Fraai ook de ree van foto 12 en de landschappen met en zonder hert van foto 15 en 16. En ja een klapekster zien en ook nog kunnen fotograferen is natuurlijk een buitenkansje.
    Mooie blog Kees ik heb er graag even van mee genoten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    een prachtig blog waarvan ik de Reeën de mooiste vind. wat zijn dat toch een mooie dieren met van die aparte koppies. Je hebt een mooie varia neergezet en dat is genieten. Heel gaaf dat er een bord is geplaatst om de vossen niet te voeren en dat werd tijd ook. De mooieste fotos zijn voor mij foto 8, 9, 12, 14 en 15.

    Je geleiachtige klodder is "sterrenschot" Een speciaal soort 'braakbal' is het sterrenschot of heksensnot: een geleiachtige massa die je in het voorjaar kunt vinden, als een restje drilpudding in het gras.

    Op google kan je er heel vele over vinden. Is dit voor eth eerst dat je dit zag? Je ziet het nl best wel veel.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen