zaterdag 2 mei 2015

AWD - april 2015

In april ben ik regelmatig in de AWD geweest.
 Een aantal keren ben ik er met een duidelijk doel voor ogen naartoe gegaan, 
andere keren waren het omzwervingen waarbij ik van tevoren geen idee had wat ik zou gaan doen.
Voor de duinhagedissen ben ik gericht op zoek geweest. 
Op enkele warme, zonnige dagen heb ik er een aantal gevonden op beschutte plekjes. 
Ik laat nu een overzicht zien van wat ik in de loop van de maand ben tegengekomen, 
met een gemiddelde van bijna één foto per dag.



Lammetjes waren er in grote aantallen.
Dit lammetje leek rond te lopen met een flinke bloeduitstorting rond zijn linkeroog. Het was niet meer dan een donkere vlek rond het oog.

Een ander lammetje vond ik zieltogend in een dalletje. Het beestje was op sterven na dood.

Het beleid van de AWD is om dode dieren te laten liggen, zolang ze niet op een plek liggen waar het wandelende publiek zich eraan kan storen.



Later op de dag was een kraai al met de opruimbezigheden begonnen.


Het lammetje rechts had het beter getroffen. Het lag vol overgave te genieten van het zonnetje.













Dit damhert trof ik aan bij het Zwarteveldkanaal. Er was duidelijk al een liefhebber van hertenvlees langs geweest.
Het hert zag je al van verre liggen.









Een week later bleek het hert te zijn versleept naar een hoger gedeelte waar het minder in het zicht lag.

De smakelijkste delen van het hert waren al verdwenen.





Als je goed oplet zie je dat klein dooiermos op veel takken voorkomt.
Duinviooltjes zijn in april overal te vinden.
Vooral op beschutte, zonnige plaatsen komen ze op een zanderige ondergrond in grote aantallen voor.
Deze sikkeneurige pad is al in een eerder bericht te zien geweest, maar hoort wel in het overzicht thuis.
Voor de bruine kikkers geldt hetzelfde. Je ziet ze aan het eind van april nauwelijks meer. 
Grote klompen eitjes zijn een voorbode van de grote aantallen kikkervisjes die we binnenkort kunnen verwachten.
Reebokken heb ik nog steeds niet gezien, maar voor reegeiten ligt dat anders.
Deze dame had varens gevonden die nog redelijk omhoog stonden. Ze zocht er naar voedsel.
Ik kon haar opmerkelijk goed benaderen, want met mijn 400 mm lens kon ik deze foto maken, die niet gecropt is.
Varens liepen snel uit. 
Ik zag de lengte binnen een week verdubbelen.
Ook bij katjes waren de veranderingen goed zichtbaar.
Dit is mijn waarneming van de maand.
Ik had nog nooit een beflijster gezien. Nu trof ik het dat ik er door een vogelliefhebber op werd gewezen. 
Ik zag er in totaal zes, maar wat zijn ze buitengewoon schuw en moeilijk te benaderen. 
Een betere foto dan deze heb ik niet kunnen maken.

Later heb ik het groepje weer gezien, negen stuks. 
Wellicht laat ik in een later bericht nog een foto van opvliegende beflijsters zien.
Op een open vlakte had ik mijn rugtas bij een struik op de grond gezet. 
Toen ik achter die struik was om vogeltjes te fotograferen  hoorde ik geritsel. 
Nieuwsgierig ging ik kijken en zag dat een vos een plastic zakje uit mijn rugtas had gepakt. 
Gelukkig had ik mijn brood net op.

Hij liet het zakje vallen en liep weg. Nadat ik het zakje had opgeraapt was ik benieuwd wat hij zou doen als ik er mee zou knisperen.  
De vos keerde abrupt om en kwam naar mij toelopen. 
Toen hij zag dat hij gefopt werd en dat er niets te halen was ging hij zitten en begon zich krabben. Daarna ging hij weg.
Geen twijfel mogelijk: een rugzakvos.
Tapuiten heb ik in april veel gezien en gefotografeerd.
Dit is een heel karakteristiek beeld, want ze zitten graag hoog in struiken.
Ik heb er zoveel foto's van dat ik er nog een keer op terug kom.
Dit vogeltje hoort in de categorie fitis, tjiftjaf en fluiter.
Volgens mij is dit een fitis.
Deze boompieper, denk ik, heft zijn pootje als groet.
Roodborsttapuiten houden van een uitkijkpost van waar ze de omgeving goed kunnen observeren.
Ze zijn wel lastig te benaderen, maar met geduld kom je redelijk ver.
Deze vos hoort niet bij de rugzakvossen.
Hij waande zich onbespied  bij het zoeken naar iets eetbaars.
Ik ben voorzichtig dichterbij gekropen, min of meer tijgerend.
Ik kon behoorlijk dichtbij komen, onder andere omdat ik mij achter een heuveltje kon schuil houden. 
Toen de vos mij zag ging hij er als een pijl uit de boog vandoor.
Hoe anders was het bij deze zandhagedis.
 Hij koesterde zich op een windstil plekje in de zon, op zijn gemak opwarmend.
De hagedissen hebben al last van teken, niet alleen in de week van de teek.
Ook al bescherm je je goed, de teken zijn vaak zo klein  dat je ze pas na een tijdje opmerkt.
Geleidelijk aan beginnen de mannetjes de kenmerkende groene kleur te krijgen, die bij het voorjaar hoort.
Ik zal ze zeker nog enkele keren gaan opzoeken.

17 opmerkingen:

  1. Het is een prachtig overzicht van de maand april geworden Kees.
    Zo zielig voor de dode dieren, het is ook geen fijn gezicht voor mensen die daar wandelen, maar ja het hoort ook bij de natuur.
    Het is een mooi blog, het is genieten van alle foto's.
    Een heel goed weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Kees
    je komt weer met een geweldige foto serie tuis mooi die hagedis en wat een mooie waarneming die beflijster.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je zo'n verzamelblog maakt van een hele maand AWD, dan is het net of je heel veel gezien hebt. Dat heb je natuurlijk ook en nog prima vastgelegd ook. Ik vind het in deze tijd van het jaar niet zo spannend daar en ben er sinds 5 maart dan ook niet meer geweest, maar daar gaat nu verandering in komen, want hagedissen zijn altijd leuk en ook de libellen zullen er wel weer zijn.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Kees,
    Prachtige blog. Ik ben even lekker met je meegelopen door de AWD. Genoeg te zien daar.Leuk dat je er ook zo'n mooi viooltje tussen zet en het klein dooiersmos.
    De serie van de Hagedissen springt er voor mijn bovenuit. Zo, mooi! Maar het portret van het Reegeitje is ook een juweeltje, En de vossen natuurlijk!
    Fijn weekend,
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Kees
    great photos, the deer in the reeds is a looker .. even the lizards are great, they are very little here become ..
    greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een fantastische foto's laat jij hier effe zien. Schitterend. Gaaf dat je ook die duinhagedis zo hebt weten te fotograferen, want die moet je toch maar net tegenkomen. Maar ook die kikkers staan er mooi op zo vol in actie.
    De allermooiste vind ik de foto's 1, 12, 14 en 15. Wat een geweldige opnames zijn dat zeg. Echt super!!

    Groetjes en nog een fijne zondag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kees dit is een prachtig overzicht van de maand april.
    Die hagedis wat een mooie kleuren.
    En het spreekwoord 'Dood doet leven is hier wel van toepassing'.
    Mooi dat je de beflijster hebt kunnen fotograferen.
    Mooi blog zo.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie uitgebreide serie..
    ik zit hier te genieten, prachtige hagedissen opnamen! maar de vossen en herten, vogels super...alleen de dode dieren iets minder natuurlijk, maar ook dat hoort bij het leven in de natuur.. Prachtige blog, dikke complimenten!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    volgens mij heb je wel eens gemopperd dat bloemen fotograferen niets voor jou is. Maar je duinviooltje op foto 7 vind ik wel héél goed gelukt. Prachtig laag standpunt en het licht schijnt er zo mooi doorheen...
    Heel leuk, iedere maand zo'n overzicht van dit prachtige natuurgebied,.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The lizzard is really beautiful!! Great photos! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo, dat is nogal wat, Kees. Wat ben je veel tegen gekomen. Prachtige serie. Ja en hoe kan het ook anders, ik ga helemaal voor het viooltje (foto 7 ). Mooi met dat licht erachter. Maar ook 3 en 10 springen er voor mij uit. Erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Wat een serie weer, zoveel heb je gezien. Waar zal ik beginnen...de beflijster, gaaf zeg, die heb ik nog nooit gezien. Ik vind al je vogelfoto's erg mooi. En dan de echte vos die dus wel ervandoor ging toen jij jou zag, wat een mooie vos. Toch vind ik hem een beetje op de oude rekel (ex-rugzakvos) lijken. De duinviooltjes heb je ook supermooi, ik heb het een paar keer geprobeerd, liggend in het zand, maar ben nog niet tevreden. En de hagedissen....prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Prachtige eerste foto. Trouwens, je hele blog (behoudens de beflijster) bevat hele mooie foto's. Wel vind ik het een hele goede keuze om wel de foto van de beflijster te plaatsen. Ik heb geprobeerd ze dit voorjaar te fotograferen, maar had dezelfde problemen als jij. Te schuw en heel snel foetsie. Een prachtige waarneming en logisch dat je hem plaatst. De tapuit is ook schitterend. Ik kan ze allemaal wel gaan opnoemen, want stuk voor stuk zijn het hele fraaie platen. Vos, hagedis, ook top en ook nog mooie macro's. Een supermaand!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tjonge Kees wat heb je weer veel gezien en veel ook erg fraai vast kunnen leggen. Foto1 is echt een heerlijke binnenkomer, wat fraai zo tegen de zachte achtergrond en wat zit ie ontzettend onder de teken, je vraagt je af of zo'n hagedis daar geen hinder van ondervindt. Heel mooi ook de liggende de ree en de vossen. Prachtig de tapuit in het struikje, ik zie ze hier nu vaak op de landerijen of een paaltje.
    Gaaf natuurlijk ook de beflijster te zien, ach je hele blog is een genoegen om te bekijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    wat een geweldige mooie foto's heb je in dit blog staan. Vooral je macro's vind ik echt geweldig zoals het viooltje. De hagedis heb je er ook heel mooi op weten te zetten en je ziet zelfs de teken zitten. Gaaf dat je een beflijster hebt gezien en dat zijn toch altijd weer van die bijzondere momenten. Ik heb echt zitten genieten en zal dan ook blij zijn als mijn gips eraf is. Kan ik ook eindelijk weer eens naar de AWD. Nu heb ik dank zij jou toch even heerlijk mee gewandeld. Super.
    Groetjes, helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wonderful photos all of them! i love the lizards and the frogs. Have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    IK heb de laatste tijd heel weinig geblogd en jij hebt ondertussen niet stil gezeten.
    Wat een heerlijke AWD-variatie weer!
    Foto's die er voor mij uitspringen":
    De eerste hagedis, het zonnebadende lammetje, de tapuit 19, fitis 20 en tot slot de vos van foto 24.
    Allemaal toppertjes!

    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen