woensdag 12 augustus 2015

Reekalf

Na een paar jaar van onthouding zat het in 2015 weer mee.
Omdat ik vorig jaar geen reebok in de AWD had gezien rekende ik er dit voorjaar niet op om een reekalfje te zien.
Ik werd zeer aangenaam  verrast. 
In 2012 had ik een reekalfje gevonden tussen de nog grotendeels verdorde varens.
Hoewel ik moeder en kind toen al samen had gezien, viel het niet mee om het kalf te vinden toen moeder haar achterliet. 
Wat hebben ze een schutkleur!
Dit kalfje zag ik dit jaar op 22 juli om kwart voor zes 's morgens.
Geen moeder te zien.
Heel rustig liep ze langs de bosrand, keek eens even om zich heen en verdween daarna tussen de varens.
Hoe mooi kan een dag beginnen!
Ondanks ISO 1600 viel de opname mij niet tegen.
Niet veel later zag ik een reegeit met een aanbidder.
Ze was nog lang niet op haar mooist, maar blijkbaar  voor hem al verleidelijk genoeg.
Wat wil je als reegeit nog meer in de bronsttijd?
En dit is hem dan.
Hij had zijn zomerkleding al aan en wilde dat in de opkomende zon wel even laten zien.
Hij moet er natuurlijk wel op zijn best uitzien om kans te maken.
Hier zijn ze dan samen.
Terwijl zij even rustig mocht eten hield hij de wacht.
Maar ja, als zij aan de wandel gaat kan hij maar één ding doen.
Haar volgen en niet uit het oog verliezen.
Zij wilde hem vast testen om zeker te weten dat hij echt gek op haar was.
Ze verdwenen tussen de varens.
Aan de bosrand was een andere geit verschenen.
Ongeveer op deze plek had ik zo'n drie kwartier eerder het reekalfje gezien.
Was zij de moeder?

Plotseling kwam het kalfje aangerend door het hoge gras.
Ik weet niet of de reegeit een geluidje heeft gemaakt dat ik niet gehoord heb,
maar ik vond het wel opvallend dat het kalfje zo snel tevoorschijn kwam.
Het gebeurt je wel eens dat je voor een foto alles goed voor elkaar denkt te hebben,
maar dat de hoofdpersoon ontbreekt of dat hij net de verkeerde kant opkijkt.
Wat zou het hier mooi geweest zijn als het kalfje even naar rechts of achterom had gekeken.
Zo vind ik het ook wel mooi, maar het licht valt net niet helemaal goed.
Toen ik ze al een tijdje uit het oog verloren was zag ik eerst moeder een open stuk oversteken.
Even later volgde haar kind in een flink tempo.
De kleine moest haar best doen om moeder weer in te halen.
Ze was net op tijd om samen met haar moeder in de veilige omgeving van de hoog opgeschoten varens te verdwijnen.
Het was toen pas kwart over zeven.
Opnieuw werd het vroege opstaan beloond

12 opmerkingen:

  1. Hooi Kees
    wat een gave foto's zijn dit je ziet ze niet vaak die kalfjes mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    Wow wat gaaf zo'n reekalfje. foto 2 is echt ontroerend. Toevallig had ik in een vitrine bij het bezoekerscentrum Oase zo'n opgezet reekalfje gezien. Ik wist niet dat die zo klein waren. De foto's met de lichtval vind ik het mooist. Vooral foto 5, 6, en 7! Maar het kalfje wat achter mammie aanrent is ook een hele mooie actie!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Echt zo'n serie waarvan de kijker denkt :"Daar had ik graag bij geweest". Wat zal je genoten hebben, bij het aanschouwen van dit kleintje. Toch niet iets wat je iedere dag zomaar even tegenkomt. Kennis van het gebied is zeker noodzakelijk hiervoor (of je moet gewoon strontmazzel hebben), want jij weet waar je de reeën kunt vinden. De foto uit 2012 vind ik toch de mooiste uit de serie. Maar probeer ze zo nog maar eens te vinden. Ik zou daar wel eens een foto van willen zien met je nieuwe apparatuur en je fotografiekunde van nu.. Dan zou het nog mooier zijn. Het vroege opstaan heeft ook weer geloond, want het licht in de foto's is een superbonus. Prachtige serie Kees!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Mooi al die actie momenten.
    Grappig om te zien hoe zo'n kleintje zich verscholen weet te houden voor gevaar, tot dat moeder zich weer meld.
    Uitstekend weten vast te leggen Kees.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie, Kees. In prachtig ochtendlicht. #6 en (toch) #12 vind ik de mooiste van deze reeks. Reebok zou ik ook graag eens spotten...
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het iedere keer weer mooi om zo'n serie foto's van reeën te zien, prachtige dieren, die me veel meer aanspreken dan bijv de damherten, Dit is dus weer genieten en natuurlijk helemaal van het lieve kalfje!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zal dat genieten zijn geweest, een reekalfje, en dan nog zo mooi vast kunnen leggen.
    Prachtige serie in het mooie licht van de vorege ochtend. Ook erg leuk dat er weer een reebok rondloopt daar
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf om dit zo te kunnen zien en vast te leggen, Kees.
    Foto 12 vind ik wel heel aandoenlijk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge dit is echt op en top natuurbeleving, dit zijn toch wel de gebeurtenissen die je graag mee wilt maken. Kennis, kunde, geduld en vroeg opstaan hebben hier hun vruchten wel afgeworpen.
    Een prachtige serie heb je gemaakt, niet alleen van het schattige reekalfje, maar ook de reebok en zijn liefje heb je er fraai op staan en leuk de opnamen waarbij moeder en kind langs komen rennen.
    Wat jouw blogs altijd extra leuk maakt om te lezen zijn jouw observaties, waardoor je het gevoel krijgt het verhaal mee te beleven.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. So sweet!! and great photos! I twice saw a deer with two newborn ! Amazing :))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    wat geweldig dat je dit reekalfje toch nog hebt gezien :-)
    Ik heb dat nog nooit gezien en daarom geniet ik er ook veel meer van in je foto's.
    Je hebt er een heel leuk verslag bij gezet. Je wilde dan wel dat het kalfje even omkeek maar zo is het ook vertederend om te zien :-) Foto 12 is toch echt een heel mooi plaatje hoor.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lovely photos of the deer. The babies are so cute. Have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen