zaterdag 9 april 2016

Zuidpier IJmuiden - Vogels

In de maanden januari t/m maart ben ik regelmatig naar de Zuidpier van IJmuiden geweest.
De foto's die ik deze keer laat zien zijn genomen in de periode van 17 februari t/m 22 maart.
Er waren daar niet alleen vogels te zien. 
In het bijzonder aan een goed geluimde jonge grijze zeehond heb ik al eerder aandacht besteed. 
Een verslag van een ontmoeting met een jonge gewone zeehond  is klaar voor publicatie op een passend moment.
Kuifaalscholvers heb ik er bijna iedere keer gezien dat ik er geweest ben.
Een voorbij vliegende sperwer was echter een grote verrassing, ook al gelet op de omgeving.
Ik twijfelde wel tussen een havik en een sperwer.
Volgens een medewerker van waarneming.nl was het vermoedelijk een sperwer.
Als je regelmatig meldingen ziet van een roodhalsfuut hoop je natuurlijk dat je er zelf ook een keer een ziet. 
Mijn geduld werd wel op de proef gesteld, maar uiteindelijk had ik geluk.
Bij een van mijn bezoeken in maart was deze fuut vrijwel de eerste vogel die ik er 's morgens zag, druk bezig met vissen.
Vanzelfsprekend ben je blij als je weer een soort hebt gezien die je nog nooit eerder had gespot.
Drieteenstrandlopers rennen vooral graag - hun naam zegt het al - over het strand langs de waterlijn.
Toch zie je ze ook vaak op de rotsen naar voedsel zoeken.
Steenlopers behoren tot de zeer algemene vogels op en langs de pier.
Als ze er speciaal voor lijken te gaan staan kan ik het niet laten om er weer een foto van te maken.
Deze keer liepen de steenlopers inderdaad op steen, namelijk óp de pier.
Als je zelf over het muurtje aan de zijkant van de pier klimt krijg je een mooi laag standpunt om te fotograferen.
Je zou haast zeggen dat het geen uitdaging meer is om een aalscholver te fotograferen, zo veel zie je er.
Toch moet je je best doen om bijvoorbeeld een mooi vliegbeeld te krijgen.
Vissende aalscholvers zijn boeiend om te volgen.
Het is verbluffend hoe veel vis ze in korte tijd kunnen vangen.
Hier is hij zelf wat minder mooi in beeld maar hij laat wel goed zien wat hij heeft gevangen.
Zeedonderpadden behoren tot hun populairste vangsten.
Hij probeert hier geen vliegende puitaal te vangen.
Het aaltje werd in de lucht gegooid zodat hij het weer zó kon vangen dat hij hem in de juiste positie in zijn snavel kreeg.
Zo lust hij er een heleboel.
In maart kwam de trek goed op gang.
Dit is een deel van een groep eidereenden die voorbij kwam vliegen.
Op diezelfde dag zag ik meer van dit soort groepjes en ook nog enkele zwemmende eidereenden.
De laatste kwamen niet voldoende dicht in de buurt naar mijn zin.
Af en toe zie je rotganzen bij de pier.
Behalve dit tweetal, dat rustig foerageerde langs de waterkant, vlogen er grote groepen 
(bij elkaar wel een paar honderd  ganzen) naar het noorden.
Intussen bleven de kuifaalscholvers maar bezig met het opbouwen van reserves.
Met een sierlijke duik gingen ze op zoek.
Niet alleen de vissers maar ook de aalscholvers hebben niet altijd succes.
En ik maar proberen om de duik mooi vast te leggen.
Het was prettig dat het zonnig en licht was, want dan kunnen de sluitertijden heel kort zijn.
Beet! Deze kuifaalscholver had een zeedonderpad te pakken.
En nog één.
Eindelijk lukte het me ook om bovenstaande actie vast te leggen.
Meestal was ik er net te laat voor, wat overigens toch nog aardige beelden kon opleveren.
Deze plaat laat ik hier zien omdat het de enige keer was dat ik een duidelijke ring zag.
De kuifaalscholvers zullen binnenkort wel weer terug gaan naar bijvoorbeeld IJsland.
Ik kan ze geen ongelijk geven want het is een schitterend land.
Voor de aalscholvers is het natuurlijk veel belangrijker dat er rijke visgronden en prima nestelmogelijkheden zijn.
Nog een laatste duik als afscheid.
Wie weet zien we ze in het najaar weer terug.

De jonge zeehond zal nog even geduld moeten hebben.
Futen en bruine kikkers waren namelijk begin april al volop met hun voorplanting bezig.
Ik kies daarom voor actualiteit.
Als eerste komen futen aan de beurt:

12 opmerkingen:

  1. Hai Kees,

    Lekker toch als je zoveel vrije tijd hebt en die op deze manier kunt besteden. Een aantal prachtige waarnemingen en vooral de roodhalsfuut vind ik opvallend gekleurd al. Meestal zijn die toch wat later dan de normale fuut. Altijd leuk om een nieuwe soort te fotograferen en dan helemaal als die al bijna op z'n mooist is. Knappe foto van de sperwer, hoewel ik het vermoeden heb dat het een havik is. Helaas voor mij lastig het verschil te zien tussen een vrouw sperwer en havik. Hoe dan ook, een mooie vangst. Inmiddels kun je ook al uitstekend de kuifaalscholver onderscheiden van een normale. Ik denk dat de meeste fotografen ze zo voorbij lopen. Leuke acties heb je vast kunnen leggen. Ook de plaat van de vliegende eiders is een fijne. Die komen toch meestal niet zo dicht langs de pier vliegen.
    Mooi hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Mooie opnames!! Grappig die duikende aalscholvers.
    Die steenlopers heb je ook erg mooi weten te fotograferen. Top.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Kees
    het was weer een geslaagde dag met heel veel mooie foto's het is goed vertoeven op die zuid pier en die roodhalsfuut is gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HELLO!!!.. :-)))
    Gorgeous collection of birds and photos. Have a happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat een fraaie duikfoto's en vissende Aalscholverfoto;s heb je gemaakt. Die met die vliegende puitaal is briljant! De Roodhalsfuut is schitterend, wat een mazzel dat je die goed fotografeerbaar in beeld had. De steenlopers en de drieteen, zijn mooie foto's ook. De groep eiders, knap dat je die zo scherp erop hebt in vlucht, Ook je fuut in het rood erg leuk!
    Fijne pierblog.
    groetjes,
    Maria
    p.s. ik ga ook voor een havik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk die bijzondere waarnemingen. Ik zie inderdaad het verschil niet tussen een gewone aalscholver en een kuifaalscholver (en ook niet tussen een havik en een sperwer...). De mooiste foto's uit deze serie zijn voor mij echter de twee steenlopers vanuit laag standpunt.
    Misschien ga ik deze week mijn geluk daar weer eens beproeven...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie, Kees. Ik ben er altijd weer verwonderd over dat je zoveel verschillende soorten ziet tijdens je foto-uitstapjes. Mooi die eidereenden. Maar de serie van de aalscholver is toch wel het mooiste voor mij. Mooie kleurige achtergrond bij je laatste foto. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    echt een prachtig blog met pareltjes van foto's.
    De visetende aalscholvers zijn echt helemaal geweldig maar ook de andere strandvogels zoals de steenlopers. De roodhalsfuut is super en zo mooi van kleur. Ik gooi die van mij gelijk in de prullenbak want die durf ik nu niet meer te plaatsen na het zien van deze mooie foto's van jou :-) Je laatste foto van de Fuut is geweldig mooi met dat gekleurde water. Prachtig zeg!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, Dit is weer een mooie reeks. Altijd wat moois te zien bij de pier. De rotganzen en de eiders zijn geweldig. Die zie je daar niet al te vaak.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige serie,het is altijd afwachten wat je gaat zien bij de pier. soms is het niets, soms zie je veel soorten. De steenlopers zijn er altijd wel, maar die moeten dan ook een beetje op leuke plekjes zitten, dat was bij jou het geval, mooie standpunten. Die roodhalsfuut is een mooie waarneming en ook nog goed op de foto. Ik zou een kuifaalscholver waarschijnlijk voor een gewone aangezien hebben....En als mooiste moment noem ik hier de overvliegende eidereenden, prachtig scherp op de foto en zo in een groep bij elkaar , top
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    Je heb weer 'n mooie serie gemaakt, de duikende aalscholvers heb je mooi vastgelegd en dan die Roodhalsfuut die al haast in zomerkleed is, eidereenden en Rotganzen waar ook de meesten naar hun broedgebied gaan, en 'n mooie vluchtfoto van de Sperwer.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    hier vind ik vooral de actiefoto's van de aalscholver heel gaaf - duikend, plonzend, vliegend en vooral vissend. Super. Maar een roodhalsfuut en een fuut in het rood zijn natuurlijk ook top.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen