woensdag 17 augustus 2016

Boomkikkertjes

Als je ze weet te vinden kan je in juli en augustus veel plezier beleven aan baby boomkikkers.
Ze zonnen, klimmen, springen en spelen verstoppertje.
En niet te vergeten, ze stellen het geduld van fotografen op de proef door onverwachts weg te springen.
Aan het achterste deel van de rug van het eerste kikkertje is een donkere plek te zien.
Een overblijfsel van de staart van de opgroeiende peuter?
Dit is een overbekende pose.
Lekker zonnen op een bramenblad, als het meezit niet gestoord door opdringerige fotografen
(en die zijn er helaas tamelijk veel).
Ze heten niet voor niets boomkikker.
Een beeld van een boomkikkertje op de resten van een omgezaagd boomstammetje past hier dan vanzelfsprekend goed  bij.
Ook vanwege deze plek begrijp je waarom hij boomkikker heet.
Ze snappen al die belangstelling voor hun doen en laten niet.
Logisch, het zijn tenslotte nog maar groentjes.
Ze kijken dan ook belangstellend naar wat er vlakbij hun gebeurt.
Ze reageren op bijna iedere beweging.
Zo kan het ook. 
Even uitrusten op een dikke tak en kijken naar een voorbij komende mier.
De mier mocht ongehinderd verder lopen, blijkbaar vinden de kikkertjes mieren niet lekker.
Het is een hele toer om die kleintjes van hooguit 1-2 cm zó in beeld te krijgen dat het kikkertje scherp is en de achtergrond zo rustig mogelijk en onscherp.
Ze zitten ook graag op varens.
Je moet dan goed kijken om ze te vinden, want groen is wel erg dominant in deze omgeving.
Ook al is hij klein, hij lijkt zo veel vervaarlijker dan hij werkelijk is.
Het is vaak een heel gedoe om bij het maken van foto's storende takjes en blaadjes buiten beeld te houden.
Zo zie je ze wel vaker, maar hun specialiteit is wegspringen als je bezig bent je statief goed neer te zetten. 
Uit de losse hand worden de beelden die ik maak met een macrolens vaak een beetje onscherp, 
zeker als je ze vergroot bekijkt.
Als je voorzichtig beweegt kan je het treffen dat ze nieuwsgierig worden.
Dat levert dan de beelden op die je graag wilt hebben.
De kleuren van de kikkertjes verschillen nogal eens.
Sommige zijn van nature donkergroen, de meeste zijn lichtgroen en weer andere neigen meer naar geelgroen.
Daar komt dan nog de invloed van het zonlicht bij.
Dit lijkt opnieuw een polsstokspringer in actie die het uiteinde van zijn "polsstok" goed vast heeft.
Het beeld oogt erg rommelig.
Het past hier goed vind ik, omdat zó duidelijk wordt in wat voor omgeving de kikkertjes leven.
Ze verstoppen zich graag tussen de stengels, waardoor ze dan op - fotografisch gezien - onaantrekkelijke plekken zitten. 
Daar hebben ze uiteraard maling aan.
Hier is nog zo'n voorbeeld.
Hij bleef een tijdje in deze houding hangen.
Ook al zijn er nogal wat takken te zien, het geeft wel een goed beeld van de manier waarop ze zich door struiken e.d. verplaatsen.
Klimmen kunnen ze als de beste.
Bovendien zijn ze watervlug en springen van stengel naar stengel alsof het geen moeite kost.
Zo zien we ze bij voorkeur, in een tamelijk vrije omgeving in een stengel klimmen en af en toe even pauzeren.
De kikkertjes leven in een omgeving waar ook allerlei steekvliegen zich prettig voelen.
Als je niet oppast word je lek gestoken, zelfs door je T-shirt heen.
Naderhand jeuken die steken ook enorm.
Als je er de tijd voor kunt nemen krijg je ze na verloop van tijd wel voor de lens zoals je graag wilt.
Ik zag er vaak tientallen, maar zoals al gezegd niet altijd op een plaats waar ik iets mee kon.
Je zou bijna denken dat dit een aanvalshouding is, maar er gebeurde weinig.
Misschien zag hij een soortgenoot.
Opmerkelijk was wel dat ik tussen alle stengels maar één keer een groot exemplaar heb gezien.
Het was hier duidelijk een kinderkamer.
Bij wijze van variatie een min of meer horizontaal liggende stengel.
Boomkikkers heb ik vooral tussen pitrus stengels gezien en veel minder in bomen, zeker als ze nog klein zijn.
Vergeleken met volwassen boomkikkers zijn ze erg actief.
Volwassen exemplaren kunnen urenlang in dezelfde houding op dezelfde plek blijven liggen, de baby's hebben daar het geduld nog niet voor.
Bij het fotograferen van deze kikkers stuit je op verschillende problemen.
Als je op het oog scherp stelt - zoals ik hier gedaan heb - is de snuit vaak minder scherp dan je wilt.
Vergroten van de scherptediepte betekent weer dat de achtergrond minder mooi kan worden.
Daarnaast moet je ook rekening houden met het zonlicht, want de huid van de kikkers kan het licht hinderlijk weerkaatsen.
Lekker vrij, zodat de zonnecollectoren goed warmte kunnen opnemen.
Is Kermit eigenlijk een gewone groene kikker of  een boomkikker?
Wat gaat er om in een kikkerbrein, zeker als je nog zo groen bent als ..........?
Dit vind ik een mooie plaat om mee te besluiten.
Een boomkikkertje in een boom, uitkijkend over zijn favoriete speelterrein.

Volwassen kikkers ontbreken vrijwel in dit verslag;  alleen beeld 14 hoort bij een kikker die 3-4 cm groot is.
Als je ze ziet, liggen ze meestal op een blad of tak te zonnen.
Alle anderen zijn ongeveer 2 cm groot, en een aantal haalt dat niet eens.
De jeugd is veel actiever dan de volwassen kikkers, waardoor meer variatie in beelden mogelijk wordt.

17 opmerkingen:

  1. Prachtige serie van de boomkikkertjes. Als favorieten springen voor mij eruit de foto's 1 en 11 en de acrobaat van foto 13 wat een plaatjes. Ook foto 15 met dat pootje over een dun sprietje, gaaf! foto 18, 24 en 25 vind ik ook opvallend mooi. Je hebt je behoorlijk uit kunnen leven en toont hier een schitterende selectie.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige serie Kees! Ik heb nog nooit kleintjes gezien. Bedankt voor je reacties op mijn Tanzania blogberichten ook! Leuk dat ik eraan kan bijdragen dat herinneren op kunt halen! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    de boomkikkers zijn niet meer weg te denken in de awd ze zijn al net zo bekent als de rugtas vossen.
    maar het blijft leuk om te fotograferen en het is dan ook een mooie serie geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend Kees en je uitleg is vol humor. Je hebt inderdaad de kikkertjes in prachtige houdingen kunnen vastleggen iets wat mij nog niet echt gelukt is. Er zijn er dit jaar erg veel is mij opgevallen, althans waar ik altijd ga fotograferen. Mijn complimenten voor deze hele fraaie serie.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik heb de afgelopen weken een paar uur met mijn hoofd tussen de struiken (pitrus) gelegen en de problemen die je schetst komen mij dan ook bekend voor. Toch is het jou (en mij ook) gelukt er flink wat leuke boomkikkerplaatjes aan over te houden. En wij zijn inderdaad duidelijk niet de enigen die dat doen. Werden eerst de braam- en duindoornstruiken plat getrapt, nu zijn de pitruspollen aan de beurt. Als dat zo doorgaat blijft er voor de kleintjes nog maar weinig leefruimte over. Helaas, het is niet anders. Misschien moeten we minder 'reclame maken'?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Mooie foto's van deze grappige beestjes.
    Leuke poses hebben sommige ook. Kunnen zo meedoen met de Olympische spelen.
    Foto's 11 en 16 vind ik echt super met mooie pose, scherpte en kleur.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig de boomkikker in beeld gebracht.
    Nr. 13 vind ik super !!!!!!!!!!!
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schitterende blog,jij hebt je boomkikker serie gewoon voor 1 blog bewaard. Heel mooi allemaal en wat je schrijft is allemaal zo herkenbaar, de kleintjes die in het pitrusriet zitten en nauwelijks mooi vrij te fotograferen zijn, het scherpstellen op het oog en dan een wazig neusje hebben, het zoeken naar een mooie achtergrond....... ik heb er afgelopen week heel wat gezien, van die ukkies, en maar 1 grote op een andere plek.....Maar wel goed dat er zoveel kleine kikkertjes zijn geboren, en nu maar hopen dat ze snel groot worden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lovely pictures. .Frogs are so beautiful and funny creatures.. Cheers..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    inmiddels heb ik die boomkikkertjes ook in 't echt gezien en dat was veel leuker dan ik vooraf had verwacht. Jij laat hier een leuke, gevarieerde serie van deze ieniemienie-springers zien; 1 cm is wel erg klein, knap gedaan dan ook. Die wij zagen waren toch wel groter, maar vooral ook jonkies.
    Het leukst vind ik je polsstokspringer en de klauteraars. Nr. 18, op stengel, vind ik het mooist.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik ben deze week naar de boomkikkertjes geweest, dus je verslag is heel herkenbaar. Hier zitten ze alleen op de braambladeren en niet op pitrus. Dat betekent dat ik alleen de gezapige houding heb. Juist op het pitrus zijn ze zo leuk, in al die verschillende houdingen. Die heb je goed getroffen.
    Mij viel het ook op dat er maar een paar volwassen exemplaren waren en heel veel jonkies. Hopelijk gaat het de goede kant op met ze.
    Groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees
    Als ze zo klein zijn heb je onderhand 'n vergroot nodig om ze te zien.
    Maar je heb er wel mooie platen van gemaakt in verschillende poses.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Kees,
    marvelous photos of this little froges und to see them climbing in your photos.
    Amazing !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Heerlijk dat je de diertjes zo vaak kunt bekijken en fotograferen, dat is het voordeel als je regelmatig in de AWD komt. Ik moet je wel zeggen, dat toen ik er vorige week was, ik behoorlijk schrok van hoe de mensen tekeer gegaan zijn op dat plekje.
    Het hele biotoop wordt onder de voet gelopen en vertrapt. Erg triest eigenlijk. Dat is nou precies de reden dat ik de plek in het verleden aan niemand heb verteld. Maar ja, gelukkig hebben de kikkertjes zich goed verspreid door de AWD en zullen het wel overleven.
    Je komt hier met een behoorlijk aantal prachtige platen, waarvan voor mij de nummers 13, 18 en 24 en er nog bovenuit komen. De grote topper is nummer 13. Wat een schitterend moment heb je daar te pakken. Leuke plaat ook als eerste foto. Ik zag er zelfs eentje die nog een klein staartje had.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    dit is echt een onwijs mooi blog :-) De boomkikkertjes zijn sowieso al leuk om te zien maar wat jij ons hier geeft is nog veel mooier. Pasgeboren kwakertjes en ook de kikkertjes die de meest leuke acrobatische toeren uithalen :-)
    Ook de kleuren, composities en menig scherpte/diepte verloop heb je heel mooi in beeld gebracht :-) Dit is echt genieten en dat heb ik dan ook met volle teugen gedaan.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een fraai boomkikkerblog Kees, hier heb je ongetwijfeld vele uurtjes doorgebracht. Heel mooi hoe je ze in diverse houdingen hebt weten vast te leggen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wonderful photos of the frogs! They're so cute.

    BeantwoordenVerwijderen