maandag 16 juli 2012

AWD - Damherten

De afgelopen dagen moest het een beetje meezitten als je de duinen introk. Als je het trof scheen de zon en hield je het droog.
De vroege maandagmorgen bleek voor mij de beste keuze te zijn. Ik ging vooral voor de reeën, op de voet gevolgd door de damherten. Het ging mij bij de damherten natuurlijk om de kalfjes maar ook om de herten, die langzaam maar zeker hun volgroeide gewei krijgen.
In dit blog komen de damherten aan de beurt, een volgende keer de reeën die al last krijgen van hun hormonen.





Tijdens onze wandeling zagen we al gauw deze kleine in het gras liggen, op een paar meter afstand van zijn moeder.





Toch had hij al snel door dat wij in de buurt waren. Had hij ons geroken of hadden we toch teveel geluid gemaakt?

Hoe dan ook, moeder en kind namen korte tijd hierna de benen.

We zagen een aantal hindes met in totaal zeker een stuk of 10 kalfjes.







Het lijkt of dit darmhertje denkt:
"Wat zit daar in de bosjes?
Zie ik daar twee ogen?"




Hij krabde zich even achter de oren .............





......, keek even naar links en  ..................



......... liep toen naar zijn moeder.
 Eenmaal weer bij moeder voelde hij zich een stuk veiliger en durfde weer achterom te kijken.
Dit kalf tenslotte lag wat verderop ons rustig aan te kijken, maar besloot uiteindelijk toch er vandoor te gaan.

En hoe zit dat nu met al die mannen die druk bezig zijn met hun uiterlijk?
In de vroege ochtend waren ze al volop aan het grazen.
Dit hert ontwikkelt een gewei dat niet helemaal symmetrisch is.
 Dit hert kan zéker voor de dag komen, maar is wellicht nog te jong om te kunnen scoren tijdens de bronst
Heel ontspannen liet hij zich bewonderen.
 Omringd door insecten stonden ze een tijdje te poseren. Groot en klein, ze mogen er zijn.
 De grootste van de twee liet wel zijn urine lopen. Toch spannender dan hij liet blijken?
Omdat de andere dieren van de groep verder waren gelopen gingen zij er achteraan.
Het hoge gras werd  erg lichtgekleurd in het zonlicht, niet alleen op de foto maar ook in werkelijkheid.
 Sommige herten lijken het liefst alleen te zijn, zoals hier bij het Oosterkanaal.
 Tot besluit dit hert dat vol aandacht volgde wat ik aan het doen was.

Als je het goede moment weet te vinden krijg je de kans om damherten - en reeën - op je gemak te bekijken. De vroege ochtend is dan voor mij het ideale moment. Gelukkig ben ik meer ochtendmens dan avondmens.



11 opmerkingen:

  1. Hai Kees,

    Prachtige tegenlichtopnames van de damherten. Dan krijgen dieren zo'n mooi gouden randje om hun lichaam.
    Opvallend dat jij zoveel kalfjes ziet.
    Ik denk dat ik zo'n 100 herten die ochtend gezien heb, maar daar was maar 1 kalfje bij.
    Je hebt ze er prachtig op staan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met René eens dat die tegenlichtopnames geweldig zijn met dat gouden lichtrandje. Wel jammer vind ik dat juist bij die mooie foto's ( 13 en 14) de herten zo'n krappe kijkruimte hebben.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You´ve got lovely pictures of the deers here, very nice light bring their colours really in the picture. The baby deer is to qute, great serie you got there...
    Hope you will coming out some more mornings and be alert to show us more ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    het blijven mooie beesten die damherten vooral de mannetjes met hun imposante gewei mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. o wat een heerlijke ochtend moet je gehad hebben als je met deze foto,s thuis kan komen ,geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige damhertenfoto's in het mooie ochtendlicht, ja ze zijn nu op zijn mooist. Ook de kleintjes heb je weer mooi in beeld gekregen.

    Weet jij waar ik reeën in de AWD kan tegenkomen (ik wandel meestal tussen Oase en Zandvoort, daar zie ik ze nooit).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is vast een mooie wandeling geweest. Tegenlichtopnames zijn altijd prachtige foto's, en wanneer je een ochtendmens bent heb je het geluk dat je dit vaak kan zien. En je komt met prachtige foto's thuis..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, goed dat je foto 13 hebt aangepast, is echt een verbetering ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Werkelijk prachtige serie. Ik hoop er komende maandag op mijn vrije dag weer heen te gaan.

    Mooie kleur en scherpte hebben je damhertjes.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie Kees,
    het ochtendlicht doet de foto's duidelijk goed. Bij de tegenlicht opnamen zie je mooi de haren en de insecten naar voren komen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen