vrijdag 19 september 2014

Papegaaiduiker (Puffin, Fratercula arctica)

Papegaaiduikers horen onlosmakelijk bij IJsland. 
Het grootste deel van de wereldpopulatie bevindt zich daar.
De resterende vogels komen voor in de omgeving, zoals bijvoorbeeld langs de Schotse kusten.
Dit was één van de eerste papegaaiduikers die ik zag, en wel op Heimaey, het grootste eiland van de Westmaneilanden. 



Aan de oostkust, om precies te zijn bij Bakkagerdi, was een kolonie die zeer toegankelijk was.


Er nestelde een enorm aantal papegaaiduikers, die je wonder boven wonder heel goed kon benaderen.


De hiernaast staande foto is genomen van slechts enkele meters afstand, vanaf een platform.


De meeste van de hier opgenomen foto's zijn dan ook bij deze kolonie gemaakt.


Papegaaiduikers zijn wat koddig. Ze doen een beetje aan pinguïns denken. Ze zijn er echter geen familie van.


De vogels zijn ongeveer 30 cm groot.


Deze zit vlakbij zijn nest, dat ergens in een gang tussen het gras is verborgen.
Ze vliegen af en aan met een snavel vol vis voor de jongen.
Ze hebben wat moeite met opstijgen, maar van een rots af duiken doen ze feilloos.
Deze en de volgende zeefoto's zijn vanaf een boot in West-IJsland gemaakt.
Zwemmen en duiken kunnen ze uitstekend, maar ze hebben moeite met opstijgen.
Ze rennen als het ware over het water, hevig met hun vleugels bewegend.
Als het eenmaal gelukt is vliegen ze behoorlijk snel.


Terug in Bakkagerdi:
Een geslaagde landing na een succesvolle visvangst.
Geweldig om dit onder perfecte omstandigheden van zo dichtbij te kunnen zien op slechts enkele meters afstand.
(voor de goede orde, geen enkele foto is gecropt)
Buiten het broedseizoen zijn de snavels niet zo mooi gekleurd en bovendien wat kleiner.
Als ze 's winters gele snavels hebben zijn ze moeilijker te onderscheiden van andere alken.
Ze kunnen een beetje melancholiek kijken.
Even kijken of de kust veilig is, en dan het nest in.
En daar sta je dan met een snavel vol vis.
Af en toe worden er flinke kreten geslaakt.




Veel toelichting was er volgens mij niet bij nodig.
De beelden spreken voor zich.
Het zal niemand verbazen dat het een grote wens was om deze vogels eens goed in het wild te kunnen zien.


17 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige serie van de papegaaiduiker heb je kunnen maken Kees.
    Dit lijkt mij echt geweldig om mee te mogen maken.
    De serie vanaf foto 11 spreken mij het meeste aan, dit vanwege de mooie blauwe achtergrond.
    Verder vind ik ze allemaal perfect gefotografeerd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kees,
    these are marvelous photos of the Puffins. Gorgeous !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een geweldig mooie serie Kees maar het mooiste lijkt mij om daar te zijn het te voelen en proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat een gave foto's!! Geweldig hoe je deze prachtige vogels hebt weten te fotograferen. Vooral zo met dat gras en die blauwe achtergronden zijn erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    wat een mooie beesten die papegaaiduikers en zo dicht bij ik heb weer genoten van je mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf om deze vogels in het wild te kunnen fotograferen. Er zitten schitterende plaatjes tussen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen ik wist dat ik naar IJsland ging, dacht ik meteen aan deze mooie vogels. Die wilde ik heeeeel graag fotograferen. Ik heb ze wel gezien, maar op veel grotere afstand en zonder visjes helaas. Jij hebt echt geluk gehad. Wat lekker dichtbij en ook nog op verschillende locaties. Ze blijven zo leuk om te zien. Mooie foto's Kees van deze prachtige puffins.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het toch een mooie vogel. Geweldig dat je deze kon fotograferen in Ijsland. De laatste foto's waar de vogel wat meer los komt van de achtergrond vind ik het mooist. Prachtig zo met de snavel voor visjes.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    dat lijkt me echt een feestje, om deze koddige vogels van zo dichtbij te kunnen bekijken. En op een mooi moment: druk bezig de kleintjes te voeden. Prachtig, die bekken vol visjes. Je hebt echt schitterende foto's kunnen maken. Die op zee zijn ook goed gelukt. Wat mij betreft de allerleukste: het opstijgen vanaf het water - foto 8 vind ik top.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees,
    Dat is wel heel erg prachtig hoor. Alleen al om mee te maken! Maar ook nog eens zulke foto's maken, is genieten! De foto's 8, 9, en 10 geven precies weer wat je vertelt, heel leuk. Foto 11 mooi met die vleugeltjes wijd. Vanaf foto 14 kan ik bijna niet meer kiezen wat prachtig. Ik hou van die lucht op de achtergrond 18 en 19 zijn mijn favoriet.
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo Kees je hebt een prachtige serie overgehouden aan je ontmoeting met de papegaaiduikers. Geweldig dat je ze zo dicht kon naderen en mooi dat je ze in verschillende situaties hebt kunnen vastleggen. Een serie waarvan ik me voor kan stellen dat je er blij mee bent!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Eén van mijn favoriete vogels. Prachtige dieren zijn dit met inderdaad de melancholieke oogopslag en prachtig gekleurde snavel. Knappe vluchtplaten, die zie je bijna nooit op de blogs. De mooiste van het hele stel? Zonder twijfel is dat nummer 19. Prachtige details in zowel het wit als het zwart, goeie compositie. Hele mooie plaat. Droomsoort en uitstekend gebruik gemaakt van de mogelijkheden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees ,

    Hoe ik me uit moet drukken weet ik niet !!!
    Ik ben zo weg van deze Vogel al vanaf dat ik 20jaar was nog nooit ben ik in de gelegenheid geweest om daar heen te gaan maar nu bied jij de kans om ons te laten genieten van deze lieveling !
    Ik zag een keer een documentaire waar ze lieten zien dat er een man met een groot schepnet de duikertjes ving en meteen hun nek om draaide omdat ze zoveel vis weg haalde uit zee..
    Tranen met tuiten heb ik gehuild ..maar nu zit ik met een brede glimlach DANK JE WEL !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    ik heb je net dan wel gesproken maar op je blogs had ik nog niet gereageerd. Dit is wel een jaloersmakende serie hoor van de papegaaiduiker. Zo gaaf en zo leuk om deze te zien. Je hebt je werkelijk heerlijk uit kunnen leven met deze prachtige vogels. De vliegbeelden zijn ook heel mooi om te zien en de snavels vol met visjes is ook al zo geweldig. Met dit blog heb je me een heel groot plezier gedaan :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Die puffins zijn toch wel een droomsoort voor elke natuurfotograaf, zúlke fotogenieke vogels!
    Het lijkt me echt fantastisch om die van zo dichtbij te zien en te fotograferen.
    Vooral die met snavel vol visjes zijn geweldig, en als ze dan ook nog de vleugels uitslaan zoals bij 11 en 18 dan worden het toppers!
    Heel anders is nr 2, maar ook die behoort tot mijn favorieten, origineel beeld en mooie compositie.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wonderful photos! This must be the sweetest bird ever! How great to see it in real :))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fantastic pictures of these funny birds.. Love it..

    BeantwoordenVerwijderen