zondag 12 april 2015

Groene Jonker april 2015

Op 7 april ben ik naar de Groene Jonker geweest. 
Een kleine week eerder was daar weer een blauwborst waargenomen. 

Het beloofde een zonnige dag  te worden.
Misschien zou het mij lukken om mooie plaatjes van de blauwborst en misschien zelfs van de geoorde fuut te maken.

Op weg er naartoe zag ik in de polders van Zevenhoven al een aantal families grauwe ganzen met jongen. 
Aanvankelijk scheen de zon en had ik bij de Groene Jonker vrijwel direct succes.
Een blauwborst zat uitbundig te zingen, zelfs even op een redelijk vrije plek.
Hier was het helemaal zoals ik graag wilde.
Intussen kreeg ik een berichtje dat er mist vanuit de zee het land binnenkwam..........
In totaal zag ik zo'n zes-zeven blauwborsten.
Natuurlijk was ik blij dat ze regelmatig mooi vrij gingen zitten. 
Nog vaker zochten ze een voor een fotograaf  onmogelijke plek op, 
waarbij rietstengels een voor iedereen herkenbare rol speelden.
Uitbundig zingend, in de hoop dat een vrouwtje daarom op hem zou vallen.
Intussen zag ik de mist langzaam maar zeker mijn kant opkomen.
Nog even een kort recital op een andere stengel en weg was hij.

Waren er dan geen andere vogels?
Vanzelfsprekend, maar te ver weg om te kunnen fotograferen.
Alleen deze rietgors verdient een plaatsje in deze aflevering.

Toen werd het echt mistig.
Ik ben nog wat verder gelopen, want ik hoopte natuurlijk op het wegtrekken van de mist.
De weerkundigen hadden tenslotte geen mist, maar een zonnige dag voorspeld.
Ik sprak iemand die met zijn vogelkijker geoorde futen, zomertalingen en zwartkopmeeuwen had gezien, allemaal op grote afstand.
Die wilde ik ook wel zien, maar zo ver kwam het niet.
Toen ik op het punt stond naar huis te gaan, begon het ineens helderder te worden. 
Gelukkig genoeg geduld gehad, want ik zag tot mijn verrassing twee boerenzwaluwen overvliegen.
Eén zwaluw maakt nog geen lente, maar twee wel.
Het klaarde behoorlijk op.
Dat sprak ook deze blauwborst aan.
Zon heeft een grote invloed op het doen en laten van mens en dier.
De blauwborst genoot, ik ook.
Uit volle borst zingend, de staart mooi gespreid.
Trots keek hij rond, alsof hij wilde uitstralen:
"Kan er iemand nog mooier zingen?"

Ook al had ik graag nog wat meer vogels willen fotograferen, met deze oogst kon ik zeer tevreden op huis aan.

De volgende keer komt de bruine kikker aan de beurt:



17 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Prachtig wat je hier laat zien. Echt mooi hoe je deze fantastische blauwborst hebt weten te fotograferen. Een prachtige vogel. Jammer dat je er geen geluid bij kunt krijgen, want zo te zien gaat hij behoorlijk te keer..haha..!!
    Die laatste foto is overigens ook erg grappig met die kwakertjes.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je een geluk gehad, zo mooi dat de blauwborst is gaan zitten voor je, al had je iets meer vogels op de kiek willen zitten, met dit thuis komen is toch een feestje.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhh Kees, wat een prachtige foto's van de blauwborst. Zo te zien moet ik binnenkort ook een keer naar De Groene Jonker. Wat is er nu toch veel te beleven in de natuur.
    De eeste foto's van de zingende blauwborst vind ik meteen de mooiste, maar als ik zelf al een van de andere gemaakt zou hebben zou ik superblij zijn. En zeker weten, in vogelfotografie wordt geduld vaak beloond.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat een heerlijke serie van deze Blauwborst.
    Je hebt volgens mij wel genoten, ze zingen toch prachtig voor je.
    Ik zou heel erg blij zijn als je na een dag met zulke mooie foto's thuiskomt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    Wat een heerlijke serie van deze Blauwborst.daar kan je mee tuis komen.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastic serie!! I once saw a young bluethroat in the mountains, but then it had no blue coulor yet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WOW, dat zijn nog eens foto's van Blauwborsten!!!! De laatste na het optrekken van de mist zijn de juweeltjes, zo mooi!!
    Goed dat je gebleven bent. Het wachten werd dik beloond.
    Fijne week,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wát een supervangst, Kees, geweldig zoals je de blauwborsten hier in beeld hebt weten te brengen.
    Je openingsfoto en nr. 5 vind ik prachtig; laat vooral het zingen met volledige overgave zien. Maar geduld wordt ook beloond: na het optrekken van de mist heb je geweldig licht en prachtige blauwe achtergronden. Beeldschone foto's zijn dat geworden.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kees, Zoveel blauwborsten geweldig!!! De foto's zijn schitterend. De rietgors mag er ook zijn. Ik moet nog steeds mijn eerste blauwborst tegenkomen. Maar ik heb geduld...

    Geniet van al het moois en ik kijk uit naar je blog over de kikkers.
    Groet,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig Kees wat is dit mooi wat heb je ze er prachtig opstaan.dit wilt iedereen eigenlijk wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik ben jaloers op je blauwborsten. Gave serie!
    Groeten,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastic series of pictures of these lovely birds.. Well-done Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wat mooi Kees, zo wil ik ook nog graag eens blauwborsten op de foto zetten.
    Wat een verschil trouwens of je ze in het riet hebt of tegen de blauwe lucht. Ik ga voor de rust van de blauwe lucht, alhoewel ze in het riet natuurlijk wel in hun natuurlijke omgeving zitten en daar heb je wel mooi vrij in zitten.
    Prachtige serie, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fantastische serie Kees! Top!

    Je afsluiter vind ik ook een mooi beeld!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Juist na zo'n weersomslag kun je vaak de mooiste foto's maken en zijn het juist de doorzetters die met de mooie platen thuiskomen. Lekker als zo'n vogel net op de juiste hoogte gaat zitten, zodat je en de mooie staartveren en de blauwe borst en de open gesperde snavel in beeld hebt. Als hij dan ook nog even zo beleefd is om op een vrije stengel te gaan zitten, dan wordt je inderdaad blij en zijn de gemiste andere soorten snel vergeten. Gelukkig heb je de tijd en ben je inmiddels al vast nog een keertje die kant op geweest. Als het net zo mooi wordt als deze platen, dan wordt het weer een heerlijk vervolgblog.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    ik was er 2 dagen eerder op 1e Paasdag en ook toen waren ze heel vrolijk en olijk (mijn serie komt nog). Je laat hier een prachtige serie zien van dit mooie vogeltje. Ze willen vaak niet gaan zitten waar we dat zouden willen maar je hebt ze toch een aantal keer heel mooi vrij hoor. Ik heb weer genoten en ik kan ze haast horen zingen met die wijdopen snavel.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen