maandag 18 mei 2015

AWD - Duinhagedissen 1

In het voorjaar vind ik het steeds weer een uitdaging om op zoek te gaan naar duinhagedissen,
ook wel zandhagedissen genoemd Lacerta agilis).
In april zie je dat de mannetjes nog op kleur moeten komen, 
maar zo gauw het warm en zonnig weer wordt krijgen ze een prachtige groene kleur.
De vrouwtjes hebben een bruine kleur.
Zoals zo vaak in de natuur moeten ze het hiermee doen. 
Het is even slikken maar de mannen zijn mooier.
Het zijn fervente zonaanbidders.
Als echte koudbloedigen worden ze pas actief als ze goed opgewarmd zijn.
Ze kunnen zich dan razendsnel verplaatsen, 
zeker als ze zich bedreigd voelen of als er een concurrent in aantocht is.
Voorzichtig komen ze uit hun schuilplaatsen als het warmer wordt, zeker als ze een beschut plekje gevonden hebben.
Aanvankelijk hebben de mannetjes nauwelijks een groene tint. 
Als ze zich onbespied wanen kunnen ze heel ontspannen op een zonnig plekje gaan liggen.
 Ze trekken zich vaak ook niets van je aan als ze nog niet helemaal opgewarmd zijn en je zelf heel rustig beweegt. 
Je kan ze dan zelfs aanraken.
Ik ben op zoek gegaan naar plekjes waar ik ze goed in beeld kon krijgen met een rustige achtergrond.
Natuurlijk hoop je dan op een gapende hagedis of beelden waarop de tong te zien is.
Dat heb ik wel gezien maar ik heb er geen beelden van.
Tijdens het opwarmen vielen de luikjes regelmatig dicht.
Op een keer werd mijn aandacht getrokken door een blauwe hagedis die zich heel erg rustig hield.
Helaas, geen nieuwe soort, maar een dode hagedis.
Overigens opmerkelijk dat hij een blauwe kleur had gekregen.
De mannetjes waren op de hieraan voorafgaande beelden nog nauwelijks groen gekleurd.
Een dag of tien later was dat wel anders.
Deze hagedis lag op een boomstam, die voor de lichte, onscherpe voorgrond zorgt.
Hij kwam hier voorzichtig uit zijn schuilplaats, duidelijk op zijn hoede.
Hij sloop rond de wortelklont van een omgevallen boom.
Uiteraard hoopte hij een vrouwtje te vinden.
In het ongunstigste geval zou hij een mededinger moeten verjagen. 
Hij was zo vriendelijk om ook op een boomstam te klimmen.
Duidelijk is te zien dat hij last had van teken.
Nee, dan deze schoonheid.
Ze lag lekker te zonnen op een omgevallen boomstam.
Geen spoor van teken.
Ze bood mij alle tijd om mijn camera te installeren en haar te fotograferen.
Af en toe draaide ze een keer, als een ervaren fotomodel dat gewend was om te poseren.
De boomstam lag werkelijk zo schuin als op de foto te zien is.
Als je haar nagels ziet dan vraag je je onwillekeurig af of zij niet eens naar een manicure moet.
De lange nagels zijn ongetwijfeld handig bij het klimmen en kunnen in geval van nood als geduchte wapens gebruikt worden.
Hier kwam een mannetje achter de voet van een omgevallen boom te voorschijn.
Zorgvuldig keek hij om zich heen, de omgeving verkennend.
Gerustgesteld klom hij verder en verdween even later enigszins uit beeld.
Ik ben even omgelopen en kreeg hem heel goed in beeld.
Hij trok zich niets van mij aan.
Tot mijn verrassing en plezier zag ik dat er een mier over zijn rug naar boven klom.
Dat zou ongetwijfeld smullen worden voor de hagedis.
Ik hoopte gespannen op bijzondere beelden.
 Die mier had wel lef. 
Je moet maar durven, want dit is toch het tarten van het noodlot?
Dit was het resultaat.
Geen mier te zien, ook geen smakkende hagedis.
De hagedis bleef stoïcijns, en verroerde zich niet.
De mier was rustig verder gelopen en uit beeld verdwenen.
Het voelde een beetje als een anti-climax.
Mieren staan wel op het menu van hagedissen, dus blijft het een raadsel waarom hij geen trek had.

Je krijgt spectaculaire beelden niet op bestelling.
Er moet nog wat te wensen overblijven.

Inmiddels heb ik nog veel meer beelden van de hagedissen,
waarop het mannetje en vrouwtje voornamelijk samen te zien zijn.
Op de beelden is bijvoorbeeld goed te zien wat het mannetje doet als hij trekt heeft.
Kortom, over enige tijd volgt een deel 2 

18 opmerkingen:

  1. Een bijzonder mooie editie van je blog, Kees. Wat een prachtig dier is dat en wat een schitterende kleur groen bij het mannetje. Heel mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was genieten Kees. Wat een mooie serie. Het las als een spannend boek met schitterende foto's. Ben benieuwd naar deel 2.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat gaaf deze foto's!! Schitterend die hagedissen. Lijkt me echt te gek om ze zo te kunnen fotograferen. Lekker close in beeld gebracht ook. Prima gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, prachtige serie. Ik hoop ze ook nog eens een keer tegen te komen. Ben benieuwd naar deel 2. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtserie Keers!
    Je weet de spanning wel op te voeren met die mier! Zowel de foto's van het vrouwtje en het mooiere mannetje (je hebt gelijk ;-) zijn schitterend.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig blog van de hagedissen Kees.
    Mooie kleuren hebben ze vind ik, de twee met de mieren op de kop zijn super.
    Ik merk ook dat ze flink last hebben van teken, goed te zien bij foto 13.
    Ik heb deze zelf nog nooit gezien, ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De mannetjes zijn dan misschien wel mooier, ik vind de dames er in deze serie beter op staan!
    Is die 'dode hagedis' niet gewoon het vel dat overblijft na het vervellen? Wel een mooie kleur. En die mier met lef zorgt voor bloedstollende plaatjes. Hopelijk wordt het van de week nog een beetje zonnig, want ik heb ze dit jaar nog niet gezien.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Kees
    ja de zandhagedis het blijft een mooi beest en je blijft foto's van se maken ook al heb je er genoeg het voordeel is je kan er een heel blog aan wijden het zijn mooie beelden van die zandhagedissen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Kees wat een geweldig mooie serie ik heb er van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees, mooie serie van de hagedissen. Hoe groener, hoe mooier ze zijn, vind ik wel (jammer voor de dames).
    Mijn favoriete foto is nr. 17, maar die met mier op zijn neus is natuurlijk wel heel apart.
    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful photos of the lizards. They're very pretty!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een schitterende serie van deze zandhagedissen Kees. Mooi is dat als je uitgebreid de tijd kunt nemen om ze te observeren en te fotograferen. Het levert een prachtige en ook boeiende blog op waar bij ik ook met plezier jouw teksten lees.
    Heel mooie opnamen heb je gemaakt,waarop deze bijzondere dieren prachtig uitkomen.
    Erg leuk ook de foto met de mier op de kop, ik kan me voorstellen dat je vol verwachting afwachtte wat er ging gebeuren.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Grappig dat er op die plek zo ontzettend veel hagedissen te zien zijn. Toen ik er was, moest ik even zoeken om de eerste te vinden, maar toen was ook het bekende schaap over de dam. Je moet een beetje de mazzel hebben dat ze op een mooi plekje gaan zitten en even meewerken. En ja, dan heb je alle tijd om dit soort schitterende beelden te maken. Pech voor je dat de mier niet even opgegeten werd. Dat levert toch net weer wat specialere beelden op.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    een heel mooi blog met werkelijk hele mooie foto's van de zandhagedissen. Er zitten ook een paar zeer fraaie exemplaren tussen. De mannetjes zijn altijd mooier in de natuur maar dat is alleen met dieren hé. Bij ons mensen is het net andersom....* kuch*....... Je had zowaar ook nog een dood exemplaar en zelfs een mier die niet werd opgegeten door de hagedissen. Hadden zeker net een maaltijd verorberd. Ik heb echt genoten van deze mooie platen en hoop binnenkort zelf ook weer die kant eens op te gaan.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje Kees, wat heb je een mooie serie kunnen maken van de hagedissen.
    Nr 2 springt er extra uit door de mooie compositie, en nr 7 is ook super, zo close en zo's heerlijke rustige achtergrond.
    De foto met de mier is top!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ps Wat ontzettend irritant dat ik voor de verificatie plaatjes met steaks moet selecteren :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Kees,
    Wat een mooie serie over de zandhagedissen, leuk dat je ze een tijdje hebt gevolgd, zodat het op kleur komen van de mannetjes goed te zien is. Ik zag ze voor het eerst begin mei, toen waren ze al groen. De foto met de mier op zijn neus vind ik het mooist. Jammer dat ie geen honger had. Het goed meewerkende vrouwtje heb je ook geweldig vastgelegd. Heerlijke serie, ook je verhaal erbij is leuk om te lezen. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Very nice pictures.. Love lizards.. Greetings..

    BeantwoordenVerwijderen