zaterdag 23 mei 2015

Paaiende karpers

Het was een lastig dilemma welk onderwerp ik deze keer zou kiezen.
Paaiende karpers, tapuiten, pasgeboren knobbelzwaantjes, duinhagedissen, om maar enkele onderwerpen te noemen.

De keuze is gevallen op de karpers (Cyprinus carpio).
Op 13 mei ben ik naar Polder Poelgeest geweest. 
Ogenblikkelijk viel het mij op dat het zeer onrustig was in het water, middenin, maar ook langs de oevers.
Maar waarom juist deze dag?
Is het de watertemperatuur die volgens kenners 15-17 °C moet zijn?
Is het de stand van de zon?
In ieder geval waren de omstandigheden op deze zonnige dag aantrekkelijk voor de karpers,
waardoor zij hun hormonen  nauwelijks meer onder controle hadden.
Op veel plaatsen kwamen de brede ruggen boven water.
Ze hielden soms ook boven water een oogje in het zeil, op zoek naar een aantrekkelijke vrouw.
Zo gauw er een ontmoeting was volgde een flink gespetter.
Ze schuiven dan onder andere met hun flanken tegen elkaar.
Het was een bijzonder gezicht om te zien hoe zij in de plas op een flink aantal plaatsen te keer gingen.
Uit de diepte - hoewel, volgens mij is het daar niet erg diep want een blauwe reiger en een lepelaar konden er met gemak staan - dook dit monster op.
De vogels keken wat verbaasd - of wellicht verstoord - naar al die onrust.
Het was een sport om te proberen mijn camera op de juiste plek te richten.
Natuurlijk ging dat ook vaak mis, maar de aanhouder won.
Het gespartel en geplons ging maar voort.
Op een bepaald moment vond ik het mooi geweest. Ik kwam tenslotte niet alleen voor de vissen.
Maar ik was heel makkelijk te verleiden. 
Zo gauw het een stuk verder ook begon stond ik weer te fotograferen.
Het blijft meestal niet beperkt tot twee karpers die met elkaar aan het stoeien zijn.
Soms knokken wel vier mannen om een vrouw.
Het vrouwtje moet ertoe verleid worden om kuit af te zetten, waarna een mannetje dit met zijn hom komt bevruchten.
Een groepje was vlakbij de oever bezig.
Turbulentie, gedraai, gespat.
Het ging er heftig aan toe.
Soms brengen ze elkaar zelfs verwondingen toe.
Ze kwamen een keer zo dicht bij de oever waar ik stond, 
dat ik er met mijn 100-400 mm lens geen foto's meer van kon maken.
Het was te dichtbij.
Ik heb die dag meer karpers gezien dan ooit tevoren.
Hier had een stelletje een rustig gedeelte langs de oever gevonden, zonder opdringerige andere mannen.
Even lekker samen drijven en natuurlijk doen waar al dat gepaai voor bedoeld was.
Intussen ging de concurrentiestrijd onverminderd voort, op minimaal tien plekken tegelijkertijd te zien.
Natuurlijk zijn het niet allemaal geweldenaren van 100-120 cm en 20 kg.
(Af en toe worden er zelfs exemplaren gevangen die boven de 30 kg wegen).
Het waren wel indrukwekkende vissen die zich hier vol overgave met hun voortplanting bezighielden.

Natuurlijk was er veel meer te zien, maar dat bewaar ik voor rustiger tijden.

15 opmerkingen:

  1. Jeetje Kees wat een super mooie serie van de karpers , subliem !!!
    Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, een prachtig blog en mooi in beeld gebracht.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge Kees wat een super serie.
    Wat zal jij genoten hebben van dit spektakel.
    Heel goed in beeld gebracht.
    Ik wens je een heel goed weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zeg wat een spektakel Kees en wat heb je dat knap vastgelegd. Ik heb ook wel eens een poging gewaagd, maar kwam toen niet tot zo'n mooie serie als jij nu laat zien.
    Echt bijzonder en compliment voor deze fraaie reeks!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer eens wat anders! Vlak bij mijn huis is een slootje waar je dit ook elk jaar kunt zien. Ook dit jaar heb ik er even naar staan kijken, maar het was niet in me opgekomen om er foto's van te maken. Het is altijd een indrukwekkend gezicht. Volgend jaar weer nieuwe kansen...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interesting photos with a lot of action!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's Kees!!
    Prachtig om die kanjers zo boven water te zien. Prima gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je komt steeds weer met verrassende onderwerpen, Kees. Ik kan me voorstellen dat het spektakel steeds weer je aandacht trok. Knap om deze foto's zo te kunnen maken. De beelden met een oog boven water spreken mij het meest aan. Foto's 1, 3, 6, en 7 vind ik het mooist. De laatste is indrukwekkend.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hooi Kees
    mooie foto's van die paring had je je hengel niet bij je.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk, zo'n heel ander onderwerp. Zal zeker geen gemakkelijke opgave geweest zijn, maar het resultaat is een spetterende serie!

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Kees.. So interesting and great series of pics.. Thanks for sharing,,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo Kees, dat heb je nou nog eens prachtig vastgelegd zeg. Ik heb dit ook wel eens gefotografeerd en had dan hooguit 3 of 4 bruikbare beelden, maar jij hebt er een heleboel. De een nog beter dan de ander. Complimenten ook al zou je er 1000 weggegooid hebben, dan nog is het een knappe prestatie om dit over te houden. Leuk ook te lezen wat de dieren triggert om te gaan paaien. Erg leuk dat je je aandacht bij deze karpers hebt kunnen houden, want vogels zien we al zo vaak. Dit is toch wel bijzonder hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo, dit is dan ook echt even heel wat anders Kees, en wat gaaf dat je dit zo mooi kon vastleggen. Dit zal dan ook niet echt gemakkelijk zijn geweest maar je foto's zijn wel heel mooi helder en ook scherp. Prachtig spektakel en ik vind dit ook echt heel leuk om te zien. Mijn complimenten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, wat een mooie scherpe foto's heb je gemaakt van die moeilijk vast te leggen onderwerp, klasse en dik compliment! Fascinerend om zo dit gedrag van de kanjers van Karpers te zien! Heel geslaagd,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gave serie van een gaaf uitgekozen onderwerp Kees!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen