woensdag 23 maart 2016

Lepelaars denken aan de toekomst

Op 14 maart bedacht ik 's middags dat het een goed moment was om eens te kijken of de lepelaars weer in hun vertrouwde gebiedje bij Haarlemmerliede waren teruggekeerd. 
En jawel, zeker een tiental was er min of meer druk bezig, met hun nest of met elkaar.

Eén paartje was redelijk goed te zien. De vele takken waren daar niet al te hinderlijk.
Ze waren overduidelijk al in de juiste stemming, verliefd tot over hun oren.
Opmerkelijk, want ze hadden net een paring achter de rug!
Ze liefkoosden elkaar met hun snavels langs hun nek, afwisselend links en rechts.
Het was een mooi schouwspel om ze zo bezig te zien.
Dat kon maar één ding betekenen.
Een nieuwe poging om te paren zou niet lang op zich laten wachten.
Maar nee, ze hielden er plotseling mee op.
Ik had dus kunnen genieten van hun naspel.

Op een dichterbij gelegen nest was al geruime tijd een lepelaar zeer nauwgezet bezig met het fatsoeneren van de veren.
Dat moest wel een vrouwtje zijn.
Geen detail werd overgeslagen.
Nog even wat rek- en strekoefeningen.
Daarna was ze helemaal klaar voor de komst van haar geliefde.
Daar was hij dan eindelijk.
Ze begonnen onmiddellijk met een gevarieerde begroeting.
Kijk eens naar die blik in zijn ogen.
Er was geen misverstand mogelijk.
Hij was smoorverliefd op haar.
Een eerste liefkozing aan haar rechterzijde,
gevolgd door een teder contact aan haar linkerzijde.
Hij herhaalde dat een aantal keren.
De spanning steeg.
Maar wat had hij hier gedaan?
 Een gevoelige plek geraakt? Een verleidelijk geluidje gemaakt?
Zij werd er blijkbaar door verrast.
 Flitsend snel kwam hij in actie, zij was er klaar voor.
Even snel als hij begon was de paring weer afgelopen.
Aan de opengesperde snavels te zien zou je kunnen concluderen dat het gelukt was.
Slaakte zij een juichkreet of hapte zij naar adem?
Iedereen mag voor zichzelf conclusies trekken.
Samen inspecteerden zij vervolgens het nest.
Werk aan de winkel.
Hij werd eropuit gestuurd om nog wat extra takken te halen om het nest helemaal tiptop te maken.
Hij spande zich er flink voor in.
Waarom hij nu juist díe takken wilde hebben die tamelijk ver bij hem vandaan waren is mij een raadsel.
Hier deed hij dat beter.
Soms bogen de takken behoorlijk door. 
Door het rustige weer hoefde hij zijn vleugels nauwelijks te gebruiken om in balans te blijven.
Met een "indrukwekkende" tak keerde hij weer terug bij zijn schatje.
Hij kwam een aantal keren terug om takken te halen voor de finishing touch.

Na een uurtje vond ik het mooi geweest.
Ik had het geluk gehad dat er maar weinig andere kijkers waren en dat de drukte op het fietspad meeviel.
Wellicht ga ik er nog een keer kijken als er jongen zijn.

18 opmerkingen:

  1. Hi Kees,
    marvelous photos of this beautiful couple. So lovely !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, een prachtige registratie van de amoureuze handelingen van de lepelaars. Je verslag bracht dan ook een glimlach op mijn gezicht.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Leuke foto's van dit verliefde stelletje.
    Mooi dat je dit zo hebt gezien en hebt weten te fotograferen. Heel bijzonder.
    Nu maar wachten op de jonge "klepperaartjes".

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie van deze sierlijke vogels. Wat blijft het toch een unieke plek om ze redelijk te fotograferen. Dat zal over een maand wel anders zijn.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Ik ben er de afgelopen 10 dagen 3 keer geweest, dus het zijn voor mij bekende beelden. Ik heb echter geen paring mogen zien van het verliefde stel op het best zichtbare nest (wel andere). De eerste keer was ik er één dag eerder dan jij en toen zaten er inderdaad een stuk of 10, nu zitten er minstens 30. Het blijft leuk om naar te kijken, vooral als ze zich schijnbaar onbeholpen in die bomen verplaatsen. Het is toch wel een unieke locatie, waar je zo dichtbij kan fotograferen (en nog lekker dicht bij huis ook). Mooie reportage!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben er al een paar jaar niet meer geweest, maar zoals Dick al schrijft is het een unieke locatie. Wie weet ga ik binnenkort ook weer eens kijken.
    Je hebt een mooie gedragsserie op het nest kunnen maken, maar ook het gedoe met de takken vind ik prachtig om te zien, 19 en 21 zijn mijn favorieten.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    Wow, wat 'n ervaring om dat op beeld te zetten en vooral de paring, hopelijk worden ze niet te veel verstoord, ik heb in ieder geval genoten van je mooie opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fabulous captures of these interesting birds! Happy Easter!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wonderful backlight photos of this pair of spoonbills!
    They are gorgeous with their plumage and beaks in breeding colors!
    It wasn't in nature where I photographed the lynx yet, unfortunately, but I am working on it :)
    Keep well Kees!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I am speachless....such a wonderful experiance too see those fantastic birds in real!!
    Happy Easter to you! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees

    ja ze zijn er weer het is een mooie serie van die lepelaars het blijft mooi zo dicht bij.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. These I have not hit here in Norway, great pictures of exciting birds.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    je timing voor dit bezoek was perfect. Wij waren er een dag eerder, in de ochtend. Toen waren ze wel druk in de weer met takken, maar van enige paarvorming hebben we toen niets gemerkt. Jij hebt de amoureuze handelingen wel heel mooi gezien én er een leuk beeldverhaal van gemaakt. Mooie actiefoto's.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Een topserie! Daarmee bedoel ik in ieder geval de momenten die je hier hebt vastgelegd. Tsja, de plek is dan jammer genoeg wat minder he? Dat heeft mij toch tegen gehouden dit jaar. Eigenlijk heb ik er alleen een hoop aandacht aan besteedt, toen ze die plek voor de eerste keer innamen een aantal jaren terug. Maar het moet zeker gezegd worden, dat je onder die omstandigheden het er zeer knap vanaf gebracht hebt. Een klein stapje naar links of rechts zorgen ervoor dat dit soort series net wel of net niet slagen. Complimenten dus hoe je het beste ervan hebt weten te maken. Mooie scherpe beelden en de lepelaars er zo goed mogelijk op. Super en het nodigt toch weer uit om er een keertje langs te gaan!!! Ik kan ook niet echt 1 foto uitkiezen als favoriet. Ze hebben allemaal iets speciaals.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Lief, mooi, grappig en spectaculair. Het enige wat jammer is dat ze niet vrij zitten, maar met een drukke achtergrond, maar dat is nou eenmaal zo. Je gaat je nest niet bouwen in de open lucht ;-)))
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige serie en voorzien van vermakelijk commentaar. Ik ben van plan deze week een keer te gaan, of er nog zoveel activiteit is weet ik niet, er zal wel flink gebroed worden nu....
    Jij hebt in ieder geval de mooie momenten schitterend vastgelegd onder goede (weers)omstandigheden.
    Ik heb met veel plezier deze blog bekeken en gelezen
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    je hebt deze mooie lepelaars echt gaaf en ook mooi vrij in beeld kunnen brengen.
    Er zitten werkelijk juweeltjes tussen en ik geniet echt van de mooie 'liefkoos momenten' tussen deze lepelaars. Wat had je ene mazzel en ook ene geluk dat je én mooi weer had en ook nog eens de minnende zo mooi on vastleggen. Dit is dan ook echt genieten hoor. Prachtig om te zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen