zaterdag 11 maart 2017

Van verval tot nieuw leven

In het voorjaar blijken er nog heel wat (overblijfselen van) zwammen in bossen voor te komen. 
Begin maart ging ik in Woestduin en Leyduin tweemaal voor een paar uurtjes macrowerk op zoek  naar sneeuwklokjes.
Behalve op deze uitbundig voorkomende bloemetjes stuitte ik op een aantal soorten zwammetjes.
Allereerst judasoren.
Op een omgevallen boomstam groeiden judasoren, hier en daar omgeven door zwarte trilzwammen.
Ze nodigden mij uit om ze eens van verschillende kanten te bekijken.





Ook in deze tijd van het jaar blijkt het zonlicht al behoorlijk krachtig te zijn, waardoor ik onverwacht veel moest onderbelichten.







Oud hout vergaat langzaam maar zeker, waardoor je er soms vormen in ziet ontstaan die je fantasie (kunnen) prikkelen.
Zwarte trilzwammen waren ruimschoots aanwezig. 
Op sommige plekken waren ze vormeloos, glibberig en glanzend, waardoor ik mij soms afvroeg wat het nu eigenlijk was.
De vorm veranderde binnen een week soms opmerkelijk veel.
Op sommige plekken waren zwammen die er een week eerder nog mooi bij stonden veranderd in een zwarte, vormeloze massa.
Gele trilzwammen waren er niet zo veel, in ieder geval niet mooi genoeg om er hier een voorbeeld van te plaatsen.
Deze zwam, volgens mij een honingzwam, dateert nog van afgelopen november.
Ze groeiden in een uitbundig aantal in grote groepen.
Toen ik ze een week later weer zag waren ze allemaal zwart geworden en in elkaar gezakt.
Het kleine insect had er in ieder geval tijdelijk een flinke drinkplaats gevonden.
Op regenachtige dagen vormden zich een soort binnenmeren in de hoed van de zwammen.
Hoe anders wordt het als je ze eens van de andere kant bekijkt.
Tegenlicht veroorzaakte een voor mij verrassend effect.
Ze deden mij denken aan Scandinavische koffiebroodjes waarbij de korst van bladerdeeg een zachte roomvulling omhult.
Terug naar 2017.
Op een aantal omgevallen stammen waren talloze bruinzwarte bolletjes te zien.
Het zijn roestbruine kogelzwammetjes.
Ze zijn nu niet op hun best meer, want zwart overheerst.
In het najaar zijn ze roestbruin maar bij het ouder worden verandert de kleur.
Hoe duidelijk kan verval zichtbaar worden.
Op de kopse kant van een boomstam zal in de weken hiervoor een flink aantal zwammen te zien zijn geweest.
De overblijfselen van de laatst overgeblevene hingen nog aan de stam;
het merendeel van de andere zwammen lag op de grond voor de boom.
Deze zwam, laat ik hem gele korstzwam noemen, zag er behoorlijk nieuw uit.
De meeste omringende soortgenoten waren al enigszins gelig verkleurd.
Deze glibberige massa verbaasde mij wel.
Bij alle klodders die ik heb gezien dacht ik aanvankelijk aan een zwam in verval.
Ik had wel eens iets dergelijks langs oevers van kanalen gezien, maar op het landgoed had ik het niet verwacht.
Als reigers kikkers verschalken in het voorjaar bestaat de kans dat de geleiachtige massa, die in het lijf van die kikkers voorkomt,
in de maag van de reiger gaat opzwellen tot hij er niet goed van wordt.
De reiger kan dan zijn maaginhoud uitbraken met dit soort glibberige transparante klodders tot gevolg.
Men noemt het heksensnot of sterrenschot.
Ook marterachtigen kunnen dit uitspugen als ze in het voorjaar kikkers opgegeten hebben.
Kikkereitjes waren er overigens niet in te onderscheiden.
Dat laatste veroorzaakt dan weer twijfel, die versterkt wordt door de reactie van Dick.
Bij nader inzien is het veel waarschijnlijker dat ik de gewone stijfselzwam gevonden heb.
Organismen sterven onvermijdelijk een keer af en worden vervangen door nieuw leven.
 Dat het voorjaar in aantocht is zie je in maart overal om je heen.
Dit zaadje vertegenwoordigt zowel verval als de start van nieuw leven.
Ik heb het even op een dikke tak gelegd voor de foto.
Er waren genoeg exemplaren te vinden dus dat schiep ruimte voor wat verschillende composities.
Nog een.
En tot slot nog sneeuwklokjes, daar ging ik uiteindelijk voor.
Ze zijn populair, ze inspireren velen, soms mét maar meestal zonder sneeuw.
Het is steeds weer zoeken naar min of meer vrijstaande exemplaren.
Composities met een rustige achtergrond lukt mij inmiddels wel, 
maar de knop met meer artistieke instellingen heb ik nog niet op mijn camera gevonden. 
Tegenlicht levert vanzelfsprekend weer volkomen andere beelden op.
Zo zie je de sneeuwklokjes niet zo vaak, maar toch hebben ze van deze kant bekeken ook wel wat vind ik.
Met een beetje fantasie kan je het sneeuwklokje als een wit insect zien dat zijn vleugels wat uitspreidt.
Maar zo kan het ook.
Dit deel van de bloem zie je over het algemeen niet omdat de bloem in een knik aan de stengel hangt.
Met een beetje moeite lukte het om een sneeuwklokje eens van een andere kant te bekijken.

Het was wel een uitdaging om wat uit mijn comfortzone te stappen en met de sneeuwklokjes eens iets anders te proberen dan ik meestal doe.
Of het resultaat aanspreekt zal ongetwijfeld een kwestie van smaak zijn.

19 opmerkingen:

  1. Hi Kees,
    fantastic photos of the tree mushrooms and the first flowers and seeds, they are growing up.
    Have a great weekend, Kees.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk blog over de overgang van oud leven naar nieuw leven. Er zitten fraaie foto's tussen. Zoals de foto's waar het zonlicht door de judasoren schijnt en foto 3 en 4 van de sneeuwklokjes.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi om de natuur zo in het zonnetje te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zegt dat je de knop met artistieke instellingen nog niet gevonden hebt op jouw camera, maar je hebt hem bij de sneeuwklokjes in tegenlicht toch even ingedrukt, bewust of onbewust. Gewoon vaker proberen!
    Ik sta er overigens wel van te kijken wat jij in Leyduin allemaal nog aan fotografeerbare onderwerpen hebt kunnen vinden. De meeste loop ik zo voorbij...
    Zou wat jij sterrenschot noemt niet een gewonde stijfselzwam kunnen zijn?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Dick. Ik heb de stijfselzwam opgezocht op internet en ik denk dat je gelijk hebt. Het ontbreken van eitjes was hierbij een belangrijk hulpmiddel. Ik heb de tekst aangepast.
      Groet, Kees

      Verwijderen
  5. GEWONE stijfselzwam, bedoel ik natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke lentebeelden wisselen af met lekkere spooky foto's van zwammen. Die kunnen zo naar een Halloween-party. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    mooie benaming voor al die mooie foto's ja voor de een is het gaan en voor de ander begint het pas
    mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, tolle Nahaufnahmen, der Pilz der aus dem Baum wächst sieht wirklich toll aus auch die Schneeglöckchen sind super gelungen, das ist das erste Anzeichen von Frühling.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie foto's Kees.
    Heel bijzonder al die verschillende zwammen. Die sneeuwklokjes heb je ook mooi gefotografeerd.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lovely and very interesting photos of the tiny world beneath your camera!
    Congratulations for these original images, Kees!
    I wish you a great week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,het is alweer een tijd geleden dat ik een reactie heb gegeven op je blogs. Dus hoogste tijd. Dit is weer een prachtig overzicht wat je hier laat zien. Schitterende zwammen en prachtig gefotografeerd de hoek van waaruit je de sneeuwklokjes hebt gefotografeerd is ook bijzonder. Daar heb je je voor in bochten moeten wringen neem ik aan. Ook je vorige blok is ook genieten met de wilde zwanen. Ook bedankt voor je reactie op mij blog.
    Groeten Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Je hebt toch een mooi oog ontwikkeld voor details zeg. De meeste dingen zou ik zo aan voorbij lopen, maar ten onrechte zoals jij laat zien. Het water in de hoed van de paddenstoel vind ik daarvan een heel mooi voorbeeld. Ook de zaden is iets wat erg goed gezien is. Vooral het ontkiemende zaadje is natuurlijk top in deze context. Knappe serie Kees en een leuke invalshoek voor een blogbericht.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees!!.. Beautiful and interesting pictures.. great work..

    Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees, Leuk dat je de overgang van verval en nieuwe lente zo mooi in beeld brengt. De Judasoren zo met tegenlicht goed gezien. De boomstronk met grijns is ook een hele leuke! De binnenmeren op de zwammenhoedjes zijn geweldig! Je hebt ook wel een rijke fantasie ;-)) Ook de zaadneusjes met uitloper vind ik heel fraai. Maar de sneeuwklokjes, tja, die brengen de lente en daar zijn we denk ik wel aan toe! Hiervan vind ik de kleurige het mooist.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. So lovely when the first flowers shows up! and nice photos of all the different muschrooms.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi kees,
    werkelijk een prachtig blog met al deze leuke zwammen en vervallen paddo's.
    Dick had inderdaad gelijk met zijn stijfselzwam. ik dacht dat het sterrenschot was maar heb verkeerd gekeken, sorry. Er zitten echt hele mooie plaatjes tussen en ook de kleuren zijn heel mooi en sfeervol. Wat bedoel je eigenlijk met " de knop met meer artistieke instellingen?".
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb ik deze zwammen en bloemenblog helemaal gemist.
    Mooi vastgelegde beelden van de judasoren, dat zijn toch best wel fotogenieke zwammetjes.
    De sneeuwklokjes luidden het voorjaar in,ook fraai in beeld gebracht waarbij ik de derde sneeuwklokfoto het mooist vind.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een leuke, onderhoudende blog Kees, mooi hoe je jouw observaties en overpeinzingen steeds in je blogs verwerkt, dat maakt ze extra leuk en nodigt uit om zelf ook extra te letten op wat jij laat zien. Mijn favorieten zijn de opnamen van de zaadjes, heel mooi vastgelegd, maar ook de rest heb ik met genoegen bekeken en gelezen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen